آرشیو چهارشنبه ۳ خرداد ۱۳۸۵، شماره ۵۸۷۱
شهرستان ها
۶

رئیس کل دادگستری خراسان رضوی: باید فرهنگ قضازدایی در بین مسئولین مانهادینه شود

مشهد- خبرنگار رسالت

رئیس کل دادگستری خراسان رضوی گفت: امروزه باید با تشریح فلسفه وجودی بحث قضازدایی فرهنگ قضازدایی در بین مسئولین ما نهادینه شود.

حجت الاسلام والمسلمین سید حسن شریعتی گفت: یکی از مشکلات بزرگی که باعث اطاله دادرسی می شود و کمتر کسی به آن توجه می کند این است که ما می خواهیم با هر مسئله ای بلافاصله برخورد قضایی شود یعنی هم مردم و هم مسئولین پس از برخورد با هر مشکلی می خواهند از طریق قضایی این مشکل را حل کنند در حالی که ممکن است این مشکل براثر نارسایی های اجرایی ایجاد شده باشد پس باید در همان سیستم به دنبال حل آن بود. وی افزود: به دلیل نارسایی هایی که در قسمت هایی از ادارات اجرایی وجود دارد بار مشکلات این مجموعه به دادگستری ها منتقل می شود و همین مسئله باعث افزایش تراکم کاردر قوه قضاییه می شود.

رئیس کل دادگستری خراسان رضوی هم چنین گفت: کار در دستگاه قضایی به دلایل مختلف از جمله سختی های دنیوی و خطرات اخروی بسیار حساس است و به مثابه قیام الله است.

وی افزود: همانگونه که کاردر دستگاه قضایی بسیار سنگین است اطلاع رسانی نیز درخصوص کار قضایی بسیار ظریف و حساس است.

وی افزود: هم اکنون پرونده های مختلفی در سیستم قضایی استان خراسان رضوی در حال رسیدگی است که باید با ظرافت در این خصوص اطلاع رسانی شود. وی گفت: طبق قانون دستگاه قضایی وقتی می تواند درخصوص پرونده ای خاص اطلاع رسانی کند که رای قطعی صادرشده باشد. و تمام مراحل متصور قانونی را طی کرده باشد. وی در ادامه با اشاره به اینکه در قانون ما چیزی به نام تشهیر وجود ندارد گفت: اطلاع رسانی نامناسب و نابهنگام باعث گمانه زنی های نادرست و ایجاد تشویش در اذهان عمومی می شود و طبق قانون اگر کسی قبل از قطعی شدن رای دادگاه اطلاع رسانی کند، متهم می تواند از این شخص به عنوان مفتری شکایت کند.