آرشیو چهارشنبه ۳ خرداد ۱۳۸۵، شماره ۵۸۷۱
بین الملل
۲۱

سکوت کانادا ادامه دارد

خبرگزاری جمهوری اسلامی سکوت مقامات دولت کانادا درباره اظهارات نادرست “استفن هارپر” نخست وزیر این کشور مبنی بر استفاده از برچسب خاص برای لباس اقلیت های مذهبی درایران همچنان ادامه دارد.

خبرگزاری ایرنا با اعلام این خبر افزود “گوردون ونر”سفیر کانادا در تهران نیز از پذیرفتن هرگونه مصاحبه در این زمینه خودداری می کند. یک مسئول دفتر سفیر کانادا در تهران روز گذشته به ایرنا گفت که گوردون ونر باعذر خواهی اعلام داشت که “مصاحبه در این زمینه اکنون مقدور نیست.” نشریه کانادایی “اتاوا سان” روز دوشنبه با عنوان: اظهارات بی پایه نخست وزیر کانادا مسلمانان را خشمگین خواهد کرد، از این مقام کانادایی بخاطر موضعگیری شتابزده بدون بررسی صحت موضوع بشدت انتقاد کرد. نشریه کانادایی “نشنال پست “روز جمعه ادعا کرده بود “طبق مصوبه مجلس ایران، از این پس یهودیان باید یک نشان زرد، مسیحیان نشان قرمز و زرتشتیان نشان آبی را روی لباسهای خود بچسبانند.” در پی انتشار این خبر ساختگی و دروغین، نخست وزیر کانادا بدون کسب اطلاع و تحقیق در زمینه صحت خبر اقدام به موضع گیری شتابزده کرد. این درحالی است که براساس عرف و روش دیپلماسی بین المللی در چنین مواردی برای موضع گیری در قبال یک خبر در حوزه خارجی، صحت موضوع از طریق سفارت و مراکز رسمی کشور بررسی می شود. خبر دروغین “نشنال پست”، روز جمعه پاسخ اعتراض آمیز نماینده کلیمیان ایران در مجلس شورای اسلامی را به دنبال داشت.

“موریس معتمد” در گفتگو با خبرگزاری فرانسه ضمن تکذیب این ادعا تاکید کرد: “من نماینده مجلس هستم و روزی که درمورد لایحه پوشش ایرانی و اسلامی بانوان رای گیری می شد، در مجلس حضور داشتم. در این قانون به هیچوجه به اقلیت های دینی اشاره نشده است.”

پیش از این “هرمز قهرمانی” مسئول بخش مطبوعاتی سفارت ایران در کانادا در نامه تکذیبیه ای به روزنامه کانادایی “نشنال پست”، گزارش این روزنامه را صریحا رد کرده بود. وی در این نامه خطاب به روزنامه نشنال پست، تصریح کرد: “گزارشی در صفحه اول روزنامه شما توسط کریس واتی درمورد تبعیض علیه افراد غیر مسلمان در ایران چاپ شده است که ما آن را صریحا رد می کنیم”. در این نامه تاکید شد که نشنال پست باید برای حفظ موقعیت خود و احترام به خوانندگان این روزنامه، صحت مطالب را پیش از چاپ بررسی کند.