آرشیو دوشنبه ۸ خرداد ۱۳۸۵، شماره ۷۷۲
رسانه
۱۳

انتشار ویروس از طریق یاهو مسنجر

کارشناسان امنیت رایانه ای در مورد شناسایی ویروس رایانه ای جدید هشدار می دهند که یک مرورگر اینترنتی دروغین در رایانه کاربر نصب کرده و اقدام به پخش موسیقی گوش خراش در رایانه می کند. ویروس تازه شناسایی شده با نام yhoo32.explr از طریق مسنجر شرکت «یاهو» گسترش می یابد. در ابتدا کاربر «یاهو مسنجر» یک پیغام که ظاهرا از سوی یکی از دوستان اینترنتی خودش ارسال شده، دریافت می کند که درون این پیغام یک لینک اینترنتی تعبیه شده است.

کارشناسان شرکت ارائه دهنده خدمات امنیت اینترنتی «فیس تایم کامیونیکیشنز» که موفق به شناسایی ویروس جدید شده اند، اعلام کردند هنگامی که کاربر روی این لینک کلیک کند، ویروس فعال شده و یک مرورگر اینترنتی تقلبی با ظاهری مشابه مرورگر «اینترنت اکسپلورر» روی رایانه کاربر نصب می کند. این مرورگر تقلبی سپس کاربر را به سوی وب سایت هایی مملو از انواع کدهای مخرب و «اسپای ور» هدایت کرده و در صورتی که سیستم عامل «ویندوز اکس پی» کاربر به مجموعه اصلاحی «سرویس پک» 2 مجهز نباشد، به پخش نوعی موسیقی گوش خراش اقدام می کند.

به رغم آنکه تعداد ویروس های رایانه ای که به جای ای میل از مسنجرها برای گسترش خود استفاده می کنند در حال افزایش بوده و تعداد زیادی از انواع مختلف آنها در گذشته شناسایی شده اند، اما این نخستین باری است که یک ویروس رایانه ای با قابلیت نصب یک مرورگر اینترنتی در رایانه، مشاهده شده است. ویروس «yhoo32.explr» همچنین آدرس «هوم پیج» مرورگر اینترنت اکسپلورر را نیز به طور دائمی عوض کرده و آدرس وب سایت تبلیغ کننده مرورگر تقلبی خود را جایگزین آن می کند.

این ویروس پس از آلوده کردن هر رایانه یک نسخه از خود را با همین روش به تمامی افراد موجود در فهرست دوستان خدمات «یاهو مسنجر» کاربر، ارسال می کند. شرکت «فیس تایم» (FaceTime Communication) هم اکنون جزئیات کامل در رابطه با این ویروس را به همراه روش های پاکسازی آن در وب سایت خود ارائه کرده است.