آرشیو پنجشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۸۵، شماره ۱۹۱
هنر
۱۴
فصل پنجم

دومین مجموعه خاطرات بیژن ترقی منتشر میشود

بیژن ترقی جلد دوم خاطرات خود را منتشر خواهد کرد.

وی که هم اکنون در وضعیت جسمانی نامناسبی به سر می برد، همچنان مشغول سرودن ترانه و خاطرات خود است که به زودی به بازار موسیقی عرضه خواهد شد.

این ترانه سرا و شاعر پیشکسوت در جلد دوم خاطرات خود با عنوان «از پشت دیوارهای خاطره» خاطراتی از پرویز یاحقی، علی تجویدی، روح الله خالقی و... خواهد آورد.

وی همچنین مجموعه «آتش کاروان» را به اتمام رسانده که در صورت دریافت مجوز، آن را نیز منتشر خواهد کرد.

این کتاب، مجموعه ای از شعرها و ترانه های ترقی به همراه اظهارنظر افراد مختلف درباره آثار او در 50 سال گذشته است.

در این اثر همچنین مجموعه ای از غزلیات، مثنوی ها، طنزها و اخوانیات ترقی به همراه یک صد و 50 ترانه وی آمده است.

بیژن ترقی اولین سرود ملی ایران را سروده است.

زنده یاد «علی تجویدی» درباره آتش کاروان گفته است: «من و بیژن ترقی، شاعر با احساس و توانا، به اتفاق خانواده به خارج از تهران رفته بودیم، در اطراف ورامین، در دشتی وسیع برای درست کردن غذا آتشی به پاساختیم. غذا پختیم و پس از ساعتی توقف خواستیم حرکت کنیم و برویم، دیدیم آتش هنوز گرم است و اثرش باقی مانده. من و بیژن ناخودآگاه چند لحظه ای به آتش خیره شدیم. گویی هر دو تحت تاثیر این صحنه قرار گرفته بودیم. من گفتم: «بیژن ما داریم می رویم ولی آتشی که درست کردیم از ما به جا مانده و بیژن ترقی بلافاصله گفت: «آتشی ز کاروان جدا مانده، این نشان ز کاروان به جا مانده و همانجا هردویمان تحت تاثیر احساسی مشترک به زمزمه پرداختیم.» بیژن، شعری را که در حال تولد بود زمزمه می کرد و من با آهنگی که در درونم شور و هیجانی به وجود آورده بود گرم شده بودم.

بیژن وقتی از زبان آتش گفت: «من هم ای یاران تنها ماندم آتشی بودم بر جا ماندم، در این وقت تقریباهر دوی ما دانستیم که ترانه و آهنگ جدیدی دارد ساخته می شود و ساخته شد، از رادیو پخش شد و به میان مردم رفت.»