آرشیو پنجشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۸۵، شماره ۱۱۳۱
ایران
۴

دولت جدید سومالی ارتباط با طالبان را رد کرد

گروه بین الملل : شیخ شریف شیخ احمد رییس محاکم اسلامی سومالی که بتازگی شبه نظامیان وابسته به او موفق شده اند،موگادیشو پایتخت این کشور را به تصرف خود درآورند، در مصاحبه با روزنامه الشرق الاوسط چاپ لندن، درباره برنامه های آینده سیاسی اش گفت: ما تروریست نیستیم و اجازه نمی دهیم کسی پایتخت را به تصرف خود درآورد.او درباره شایعاتی مبنی بر وابستگی این گروه به جنبش طالبان گفت: من طالبان را نمی شناسم و از تجربه حکومت مداری آنها نیز هیچ اطلاعی ندارم. ما از اساس با شیوه حکومت مداری آنها متفاوتیم.

او در ادامه افزود: در میان نظامیان ما زنان فعالیت دارند و دوش به دوش مردان به مبارزه با دشمنان می پردازند. آنها در حالی که نقاب به صورت دارند اسلحه بر دوش به میدان مبارزه می روند. او درباره نظام حکومتی موردنظرش گفت: ما قصد داریم حکومت جمهوری اسلامی مطابق با موازین اسلامی پایه ریزی کنیم.

از سوی دیگر جرج بوش رییس جمهور ایالات متحده درباره سقوط موگادیشو گفت: ما هر چه در تلاش داریم به کار می گیریم تا سومالی به پایگاه القاعده تبدیل نشود.

او در ادامه افزود: اوضاع سومالی بسیار نگران کننده است و باید هر چه سریعتر فکری برای آن کرد. شان مک کورمک سخنگوی وزارت خارجه امریکا نیز در این باره گفت: شایعات وارده مبنی بر اختصاص مبالغ ماهیانه به مخالفان حکومت اسلامگرایان وابسته به القاعده بی اساس است. ما تاکنون هیچ تصمیمی در این باره اتخاذ نکرده ایم.

او در ادامه افزود: کشت و کشتار در سومالی چیز تازه یی نیست و مدت ها است که جریان دارد.از سوی دیگر صدها نفر از مخالفان گروه های اسلامگرا در شمال موگادیشو دست به تظاهرات زدند و خواهان کناره گیری گروه محاکم اسلامی از تشکیل و اداره حکومت شدند.گفته می شود، نیروهای قبیله یی مخالف محاکم اسلامی در خارج موگادیشو با تشکیل یک مجموعه 500 نفری قصد حمله به موگادیشو و مبارزه با اسلامگرایان را دارند