آرشیو شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۸۵، شماره ۷۷۹
ورزش
۲۶

آمریکا، آسیا، اروپا

هوشنگ نصیرزاده

انگلیس _ پاراگوئه: فردا مارکو رودریگز داور 33 ساله مکزیکی بازی اول انگلیس را داوری می کند. مکزیک تنها کشوری است که در جام جهانی دو داور معرفی کرده. اتفاقی که نشانه شرایط خوب داوری و نفوذ این کشور در فیفا است. رودریگز هفت سال است که در لیست فیفا قرار دارد و دو بار تاکنون برای پاراگوئه قضاوت کرده که یک بار آن به کوپه آمه ریکا برمی گردد که پاراگوئه نتیجه را 1-3 به اروگوئه واگذار کرد. به نظر می رسد امروز رودریگز کار سختی نداشته باشد چون در مسابقه ای حاضر است که طرفین سبک های متفاوتی دارند.

سوئد- ترینیداد و توباگو: کارمند کمیته داوران سنگاپور یعنی شمس المائدین با چهره ای کودکانه ولی 40 سال سن اولین سوت عمر خود را در جام جهانی فردا به صدا درمی آورد. این داور سنگاپوری 10 سال است که در لیست فیفا قرار دارد. در سال 2003 در کشور امارات بازی های جام جهانی جوانان را قضاوت کرد و در جام کنفدراسیون های 2005 در کشور آلمان نیز دو بار سوت زده است. او فردا در ورزشگاهی سوت می زند که یک سال پیش در جام کنفدراسیون ها نیز قدم زدن روی آن را تجربه کرده است. شمس المائدین دومین داور آسیایی جام جهانی 2006 است که امکان دارد با نوع تکل های بازیکنان تیم ترینیداد مشکل پیدا کند.

آرژانتین _ ساحل عاج: مدیر روابط عمومی یک دفتر خصوصی در بروکسل بازی مهم امشب را سوت می زند. او فرانک دبلیکر 40ساله است که 8 سال سابقه حضور در لیست فیفا را دارد. او بازی لیورپول و یوونتوس را هم در سال 2005 در چارچوب بازی های جام اروپایی را داوری کرده و یک بار هم بازی مکزیک و برزیل را تا پایان بدون دردسر پیش برده. دبلیکر یک بار برای ساحل عاج در بازی با کره و یک بار هم برای آرژانتین در بازی با مالی داوری کرده است که در هر دو بازی آرژانتین و ساحل عاج بازی را برده اند. اما با توجه به حساسیت بازی او بازی بسیار سخت تری پیش رو خواهد داشت. اگر از جام نود در خاطره خود چیزی داشته باشید، حتما به یاد می آورید که اولین بازی آرژانتین مقابل یک تیم آفریقایی (کامرون) با اخراج دو بازیکن کامرون و شکست آرژانتین به پایان رسید. آن بازی یک داور فرانسوی به اسم میشل ووترو داشت که دوست نزدیک دبلیکر فرانسوی زبان است.