آرشیو دوشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۸۵، شماره ۴۰۰۷
سیاسی
۲

سعود الفیصل با یک پیام در تهران

گروه سیاسی- سخنگوی وزارت خارجه روز گذشته در جلسه هفتگی خود با خبرنگاران اعلام کرد که ترافیک دیپلماتیک همچنان بالاست و در هفته جاری با دو اتفاق بزرگ همراه است. وی با تایید خبر سفر رئیس جمهوری به چین برای شرکت در اجلاس شانگهای خبر داد که امروز سعود الفیصل وزیر خارجه عربستان سعودی همراه با یک پیام به تهران می آید.

حمیدرضا آصفی در خصوص پیام مزبور توضیحی نداد و هرگونه خبررسانی درباره پیام را به انجام شدن سفر منوط کرد اما در خصوص سفر محمود احمدی نژاد به چین تایید کرد که در پاسخ به دعوت همتای چینی، رئیس جمهور ایران راهی پکن می شود و برنامه ملاقات هایی نیز برای رئیس جمهوری در نظر گرفته شده که در زمان مقتضی اعلام می شود.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به همشهری درباره ارتباط میان حضور سریع وزیر خارجه عربستان پس از دیدار غیر رسمی و اعلام نشده معاون نخست وزیر عراق و ارتباط این سفرها با احتمال درخواست مجدد آفریقایی ها برای مذاکره در مورد عراق، اعلام کرد که سفر عادل عبدالمهدی به ایران غیررسمی و اعلام نشده، نبوده و حتی سفری محرمانه نیز نبوده است و ایشان پس از دیدار با دبیر شورای عالی امنیت ملی با وزیر خارجه ایران نیز دیدار کرده است. در خصوص سفر سعود الفیصل نیز که سفر محرمانه ای نیست و سیاست ما تشویق کشورهای همسایه به افزایش همکاری است و این از اولویت های جدی دولت است. جمهوری اسلامی ایران در دستیابی به اولویت های خود با همسایگان جدی است و هیچ ارتباطی نیز به موضوع مذاکره با آمریکا ندارد.

حمیدرضا آصفی در پاسخ به دیگر پرسش همشهری در خصوص خبر برکناری سفیر اوکراین در تهران به دستور رئیس جمهور این کشور گفت که در حال حاضر سفیر اوکراین در تهران است و برکناری وی در حوزه اختیارات رئیس جمهور این کشور است و کشور فرستنده این اختیار را دارد که آنها را نگه دارد و یا بازگرداند اما از سوی ایران مشکلی نبوده و هیچ نارضایتی نیز در این خصوص از طرف ایران اعلام نشده است.