آرشیو سه‌شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۸۵، شماره ۲۳۶۵۰
اقتصاد روز
۱۹

وزیر بازرگانی: قدرت رقابت در برخی از کالاهای تولیدی بسیارپایین است

وزیر بازرگانی در جمع معاونان تجارت خارجی، روسای سازمانهای بازرگانی استانهای سراسر کشور برتدوین برنامه ای منسجم در حوزه تجارت خارجی، تاکیدکرد.

سید مسعود میرکاظمی در این نشست شناخت توانمندیها، تعداد نیروهای متخصص و پشتیبان وبرنامه ریزی برای حمایت از تجار، صادرکنندگان وواردکنندگان را در هر حوزه و در سطح استانی، مهم ارزیابی کرد.

وی سپس بر لزوم برقراری تعامل مناسب و منطقی باسایر کشورهابرای توسعه تجارت تاکید کرد.

میرکاظمی همچنین ضمن اشاره به تغییر و اصلاح نگاه از حالت واردات به صادرات محصولات،در خصوص نقش عوامل تصمیم گیری سیاسی و درحد کلان و ماهیت تولید که به طور عمده به نگاه رقابت پذیری و صادرات ایجاد نشده است،به عنوان عوامل کاهنده در روندصادرات نسبت به واردات، مطالبی بیان کرد.

وی افزود: امروز برخلاف ظرفیتهای ایجاد شده ومازادی که با آن مواجه هستیم، قدرت رقابت پذیری دربعضی از کالاهای تولیدی که ایجاد کردیم، بسیار پایین یاضعیف است.

وزیر بازرگانی با اشاره به عدم امکان حل بسیاری ازمشکلات داخلی بدون توجه به شناخت از بازارهای خارجی، هدایت سرمایه گذاریها به سمت صادرات باراهبردی مشخص و احداث و شکل گیری واحدهایی مبتنی بر نیاز بازار خارجی را خواستار شد.

میرکاظمی همچنین اصلاح نگاه صادراتی،استفاده ازبازوی قوی و قدرتمند برای اجرای کار با برنامه و ایده ای مشخص برای شناخت آسیب های فراروی صادرات را درسطح ملی و با کمک سازمان توسعه تجارت و در استانهاباهمکاری سازمانهای بازرگانی مهم برشمرد.

وزیر بازرگانی، استعدادها و توانمندیهای خوبی دربرخی استانها به ویژه در حوزه کشاورزی، طیور، دامپروری و آبزیان هست که با کمی چرخش و استفاده از الگوی اصلی، می توان این توانمندی ها را احیا کرد و مزیت رقابتی برخی کالاها را افزایش داد. وی نیاز به یک برنامه اصولی، باز مهندسی در سازمان،شناخت عمیق از منابع داخلی کشور و بازارهای هدف وهدایت به سمت رقابت پذیر شدن کالاها را با توجه به ماندگاری بسیار کم برخی کالاها در بازارهای جهانی مهم عنوان کرد.

وی خطاب به معاونین بازرگانی خارجی، برقراری تعامل خوب بین استانی برای حل مسایل مربوط به تنظیم بازار، تلاش جدی، هدایت و تقویت تشکلهای بخش خصوصی، توسعه مراکز آموزشی صادرات، برگزاری نمایشگاه ها و اعزام هیات هایی از استانها به کشورهای خارجی را برای ایجاد حرکت و جهش در زمینه توسعه صادرات، خواستار شد.

میرکاظمی در پایان با اشاره به مسئولیت خطیر روسای سازمانهای بازرگانی استانها، بهبود وضعیت اقتصاد کشوررا در گرو تقویت صادرات، رونق کسب و کار و اشتغال ودر نهایت تامین وضعیت رفاهی و معیشتی مردم، عنوان کرد.