آرشیو سه‌شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۸۵، شماره ۲۳۶۵۰
اقتصاد روز
۱۹

توسط موسسه اطلاع رسانی "به آفرین" صورت می گیرد

انتشار کتاب راهنمای تجاری ایران درکشورهای مشترک المنافع و افغانستان

دبیرکل شورای عالی اطلاع رسانی اتاق بازرگانی ایران گفت: با ایجاد بانک اطلاعاتی کالاها و خدمات وآخرین دستاوردهای اقتصادی ایران در منطقه و کشورهای آسیای میانه و افغانستان، تاسیس شهرک الکترونیکی دوراز انتظار نیست.

" پرویز عطایی" با اعلام این مطلب گفت:انتشار کتاب راهنمای تجاری ایران در کشورهای مشترک المنافع وافغانستان از گامهای بزرگ توسعه تجارت در منطقه است.

راهنمای تجاری ایران به همت اتاق بازرگانی وسازمان بازرگانی استان تهران و موسسه اطلاع رسانی"به آفرین" منتشر می شود.

به گفته وی، معرفی شرکای تجاری هریک از کشورهابا توجه به حجم صادرات و واردات و اقلام مورد نیاز دربانک اطلاعاتی مذکور یکی از هدفهای اساسی ایجادشهرک الکترونیکی تجاری و اقتصادی منطقه است.

به گزارش روابط عمومی اتاق ایران، وی افزود: ایجادتسهیلات لازم در جهت رشد بخشهای مختلف اقتصادی ایران،افغانستان و کشورهای مستقل مشترک المنافع ازطریق همکاری های ملی و اقتصادی متقابل یکی دیگر ازهدف گذاری های این طرح ملی است.

عطایی، کشورهای آسیای میانه را به لحاظ فناوری،صنایع مصرفی و تبدیلی عقب تر از ایران دانست و اظهارداشت: چون ایران به لحاظ علمی نیز جایگاه خوبی در این کشورها دارد، بنابراین از مزیت بهتری نسبت به سایر رقبابرای فعالیت در این کشورها برخوردار است.

به اعتقاد این کارشناس، چین و ترکیه رقبای مهم ایران برای حضور در این بازار 280 میلیونی نفری محسوب می شوند، زیرا شرکت های ترک پیش از ایران به شناسایی بازار آسیای میانه پرداخته اند.

مدیرکل روابط عمومی اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: جمهوری های مستقل مشترک المنافع، خصوصاآسیای میانه و قفقاز،شرایط جدیدی را برای ایران پدیدآورده اند.

به طوری که بر اهمیت اقتصادی - سیاسی ایران درمنطقه افزوده و الگوی جدیدی را در روابط و همکاریهای اقتصادی فراهم ساخته اند.

وی در پایان با اشاره به برنامه چهارم توسعه ودسترسی آسان به اطلاعات تجاری افزود: چشم انداز 20ساله کشور برای توسعه صادرات غیرنفتی لزوم بهره گیری از ابزارهای نوین تجارت همچون تجارت الکترونیک رابیش از پیش ملموس ساخته است.