آرشیو شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۸۵، شماره ۱۱۳۸
گفتنی
۶

مدیر عامل مترو تهران در اراک: مترو کلانشهرها 8 هزار واگن می خواهد

مدیر عامل مترو تهران گفت: ناوگان قطار شهری کشور در طول 20 سال آینده بالغ بر 8 هزار واگن نیاز دارد.

محسن هاشمی در بازدید از کارخانه واگن پارس اراک گفت: با توجه به روند رو به گسترش آلودگی زیست محیطی در شهرهای بزرگ برنامه ریزی های مفصلی صورت گرفته تا با همکاری شهرداری ها و شوراهای اسلامی کلانشرهای کشور، ایجاد خطوط ریلی کار حمل و نقل انبوه در این شهرها صورت پذیرد.وی با اشاره به فعالیت 8 خط داخلی و 5 خط مترو اتصال در تهران گفت: شهر تهران به تنهایی ظرف 20 سال آینده به 3هزار دستگاه واگن نیاز دارد.

هاشمی افزود: برای هر 6 کلانشهر اهواز، اصفهان، شیراز، تبریز، مشهد و کرج نیز بطور جداگانه 4 خط طراحی شده که برای راه اندازی آنها به بیش از 5 هزار دستگاه واگن نیاز است. وی لازمه تامین این تعداد واگن را استفاده از توان داخلی عنوان کرد و در عین حال گفت: استفاده از توان داخلی برای تامین این تعداد واگن نیز منوط به فراهم شدن امکانات لازم از سوی مدیران اقتصادی و پولی کشور است.

هاشمی در ادامه، عدم حمایت سیستم بانکی از شرکت های طرف قرارداد با صنعتگران را مهمترین مانع استفاده از توان داخلی کشور عنوان کرد و افزود: در کشورهای غربی وقتی یک شرکت قراردادی را با مشتری منعقد می کند با ارایه آن قرارداد به بانک می تواند نسبت به دریافت وام اقدام کند در حالی که در ایران این گونه نیست و پشتوانه مالی برای صنعتگران وجود ندارد.

وی افزود: وجود برخی مشکلات باعث می شود برای تامین نیازهای این صنعت به کشورهای خارجی رجوع کنیم. هاشمی در بخش دیگری از سخنان خود به طرح توسعه شبکه حمل و نقل درون شهری تهران در 4 خط 3، 4، 6 و 7 اشاره کرد و گفت: راه اندازی این خطوط در 10 سال آینده در مجموع به 2 هزار واگن جدید نیاز دارد.

وی ظرفیت واقعی متروی تهران را 2 میلیون سفر به ازای هر نفر در روز عنوان کرد و گفت: این در حالی است که هم اکنون تنها یک میلیون و 200 سفر در روز از طریق این مترو انجام می شود.

مهدی کرمی خبرنگار «اعتماد» از اراک