آرشیو یکشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۸۵، شماره ۲۰۲
هنر
۱۴
اتفاق خودش می افتد

ادبیات و سینما در سایه فوتبال

گونترگراس نویسنده شهیر آلمانی این روزها مثل هر میزبانی درگیر _جام جهانی است. او عصر دیروز در سخنرانی تحت عنوان «فوتبال، دوست پنهانی» با اشاره به علاقه مندی فراگیری که نسبت به فوتبال وجود دارد، گفت: «هیچ وقت نمی توانم پنهان کردن علاقه مندی به فوتبال را درک کنم، اما مطمئنااغلب نویسنده ها این روزها پای تلویزیون نشسته اند و کافی است که شما درست در ساعتی که یک مسابقه حساس میان یکی از سرگروه ها و تیمی که در آستانه حذف شدن است با نویسنده مورد نظر تماس بگیرید و او را به یک سخنرانی مهم دعوت کنید و خواهید دید که او با قاطعیت قرار سخنرانی را به یک ماه بعد موکول می کند.»

گونترگراس، برنده جایزه ادبی نوبل این روزها مهمان افتخاری مسابقات جام جهانی است و تمام مسابقاتی را که در شهرهای برلین و مونیخ برگزار می شود، می بیند.

گراس پیش از آغاز جام جهانی نیز یکی از سخنرانان اصلی برنامه «ادبیات، هنر و فوتبال» بود که به مدت یک هفته در موزه هنرهای مدرن برلین برگزار شد.

سایت فیفا همه این روزها در ستون ویژه ای که به همین منظور ترتیب داده است، از هنرمندان و بزرگان سینما و ادبیات نظرخواهی می کند. عباس کیارستمی یکی از مهمانان ویژه این بخش بود، او درباره بازی ایران در ستون «مهمانان بسیار مهم» نوشته است: «به نظر من ایران خوب بازی کرد، با وجودی که تعدادی از بازیکنان جوان تیم اولین حضورشان در جام جهانی فیفا بود، همه تلاش کردند. نیمه اول بازی عالی بود. تیم ایران الگوی خوب برای جوانانی است که چشم هایشان به بازی ها خیره شده و امید دارند که تیم ما در بازی بعدی خود در تورنمنت بالا رود. از تماشای چهره نقاشی شده تماشاگران مکزیک و حرکت منظم شان لذت بردم. آن سوی فوتبال واقعاخاص است! در ضمن نباید کنترل خودمان را از دست بدهیم، باید نقاط ضعف پرتغال و آنگولا را بشناسیم. شاید بردن پرتغال سخت باشد اما امیدوارم که حداقل در مقابل آنگولا پیروز شویم!