آرشیو یکشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۸۵، شماره ۲۰۲
جامعه
۱۵

رییس سازمان دانش آموزی: غیردولتی بودن سازمان عمومی دانش آموزی موجب تحرک بیشتر می شود

بحث تشکیل معاونت تربیتی و دانش آموزی، عکس العمل های متفاوتی به دنبال داشته است. معاونت تربیت بدنی و تندرستی و سازمان دانش آموزی بخش هایی هستند که با احیای معاونت پرورشی دستخوش تغییر و تحولاتی می شوند.

طاهری رییس سازمان دانش آموزی استان تهران معتقد است، سازمان دانش آموزی یک سازمان عمومی غیردولتی است که غیردولتی بودن آن موجب افزایش توان و تحرک بیشتر است.

وی در این باره می گوید: «اگر سازمان دانش آموزی مانند گذشته به شکل یک واحد دانش آموزی در معاونت پرورشی درآید، موجب محدودیت فعالیت های این سازمان خواهد شد. البته این طرح هنوز به نتیجه قطعی نرسیده اما امیدواریم به گونه ای تصویب و اجرا شود که استقلال سازمان و گستردگی فعالیت های آن حفظ شود.»

سازمان دانش آموزی در بخش تشکل ها تاکنون موفق به تربیت 15 هزار مربی و جذب 525 هزار عضو پیشتازان و فرزانگان در سه مقطع تحصیلی شده است. علی عراقی مدیر تشکل های پیشتازان و فرزانگان درباره احیای معاونت پرورشی و فعالیت سازمان دانش آموزی می گوید: «تاکنون پیشنهادات مختلفی از جانب کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و وزارت آموزش و پرورش مطرح شده است. یک بحث این است که سازمان دانش آموزی همچنان به صورت عمومی غیردولتی بماند و نظر دیگر این است که وابسته به امور تربیتی شود.»

وی می افزاید: «با تحقیقاتی که در ساختار سازمان های مختلف داشته ایم، ندیده ایم سازمان غیردولتی وابسته به دولت باشد. حال باید منتظر بود تا ببینیم این طرح در صحن علنی مجلس رای می آورد یا خیر.»

عراقی با اشاره به غیردولتی بودن سازمان دانش آموزی تاکید می کند: «اساسنامه سازمان مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است _سازمان دانش آموزی به صورت عمومی غیردولتی تصویب شده و وزارت آموزش و پرورش برخی از ماموریت ها را به آن ها می سپارد. نمی دانیم این مصوبه چگونه لغو خواهد شد.»

وی درباره فعالیت های گسترده سازمان می گوید: «با غیردولتی بودن سازمان سلسله مراتب و قوانین خشک اداری مشکل برای فعالیت ها ایجاد نمی کند.در حال حاضر دانش آموزان در ساختار سازمان مدیریت بخش هایی را به عهده دارند، در سیستم دولتی دانش آموزان نمی توانند دخالت داشته باشند. پس این فرصت را از دست خواهند داد.»