آرشیو سه‌شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۸۵، شماره ۵۸۹۲
اقتصادی
۴

صدرا 10 فروند کشتی مخصوص حمل LNG می سازد

وزیر صنایع و معادن در مراسم امضای قرارداد ساخت 10 فروند کشتی حمل گاز مایع طبیعی LNG بین شرکت ایرانی صدرا و بلژیکی EXMAR گفت: ساخت این 10 فروند کشتی در داخل علاوه بر انتقال دانش فنی، 800 میلیون دلار ارزش افزوده برای کشور ایجاد می کند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی رسالت با توجه به این که ایران دومین کشور از نظر داشتن مخازن گاز طبیعی دنیا است به صادرات گاز طبیعی مایع LNG و گاز مایع فشرده LPG از طریق کشتی های ویژه حمل گاز اهمیت به سزایی دارد.

بنابراین گزارش، ساخت کشتی غول پیکر با ظرفیت 130 تا 170 هزار متر مکعبی در داخل کشور و با مشارکت شرکتهای عمده کشتی ساز جهان، علاوه بر انتقال دانش فنی به داخل کشور و ایجاد و اشتغال، از خروج 4/2 میلیارد دلار ارز از کشور جلوگیری می کند.

علیرضا طهماسبی وزیر صنایع و معادن که در مراسم امضای قرارداد ساخت این 10 فروند کشتی بین شرکت دریایی صدرا و شرکت بلژیکی ایکسمار EXMAR حضور داشت، اعلام کرد: ارزش این قرارداد 4/2 میلیارد دلار است که بزرگترین قرارداد ساخت کشتی در خاورمیانه به حساب می آید.

وزیر صنایع و معادن با اشاره به این که حمل گاز طبیعی مایع به صورت سیف CIF به مقصد بندرهای مهم چین، هندوستان و اسپانیا است، ارزش افزوده این کشتیها نصیب کشور خواهد شد.

وی گفت: صنعت کشتی سازی 70 تا 100 صنعت مرتبط دیگر را هم به تحرک وا خواهد داشت.

جلیل خبره مدیر عامل شرکت صنایع دریایی ایران صدرا نیز گفت: کشتی های حمل گاز مایع سالانه 500 هزار تا یک میلیون تن گاز طبیعی مایع را جابجا می کند، بنابراین با توجه به ظرفیت تولیدی 24 میلیون تن کارهای طبیعی ایران، حدود 20 تا 30 فروند کشتی حمل گاز مایع مورد نیاز است.

مدیرعامل شرکت دریایی صدرا گفت: طبق برنامه های زمان بندی تولید گاز در میدان پارس جنوبی تا سالهای 2010 تا 2012 یا 1389 تا 1391 این کشتی ها به تدریج در ناوگان حمل گاز کشور قرار گیرند.