آرشیو دوشنبه ۱۹ تیر ۱۳۸۵، شماره ۱۰۰۱
بورس - شرکت ها
۱۱

اجرای اصل44 تکمیل حلقه های صنعت بورس

وی خاطر نشان کرد: بورس، مبنای قیمت گذاری جهت واگذاری شرکت ها است و قیمت سهام باید در بازار سرمایه تعیین شود، زیرا واگذاری سهام از طریق بورس باعث شفافیت بیشتر قیمت ها و کاهش رانت در واگذاری سهام می شود و به دلیل رقابت در بازار سرمایه و عرضه و تقاضای سهام در یک مجموعه رقابتی منجر به کشف واقعی قیمت ها می شود.

وی ادامه داد: به دلیل استقبال گذشته مردم در سرمایه گذاری کالاهای فیزیکی مانند اتومبیل، تلفن همراه و حتی ساختمان و کاهش بازده این موارد در سال های اخیر، هم اکنون فرصت کافی جهت جمع آوری وجوه سرگردان و هدایت آنها به سمت بازار سرمایه مهیا شده است.

احمدپور، ضمن اشاره به نیاز تامین مالی برای پاسخگویی به واگذاری 80درصد شرکت های دولتی به بخش تعاونی و خصوصی یادآور شد: اگر نقدینگی جامعه حدود 100هزار میلیارد تومان باشد و حدود دو سوم آن جهت خرید سهام اختصاص یابد، با توجه به بالا بودن ارزش برخی از شرکت ها که حدود چند ده میلیارد تومان است، به نقدینگی قابل توجهی نیاز است. وی ادامه داد: بنابراین ورود سرمایه گذاری خارجی می تواند تا حد قابل توجهی در حل مشکل تامین مالی موثر باشد. از این گذشته برای ورود به بورس یک سری شرایط و استانداردهایی لازم است که شرکت ها و موسسات باید آن را رعایت کنند.

عضو هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار در خاتمه گفت: به طور کلی اجرای اصل 44 قانون اساسی می تواند ارزش بازار سرمایه ایران را چند برابر کرده و بورس ایران را در گروه 3 بورس برتر آسیا قرار دهد، که تحقق این امر جهش بزرگ اقتصادی را برای کشور به ارمغان می آورد.