آرشیو دوشنبه ۱۹ تیر ۱۳۸۵، شماره ۱۰۰۱
بانک و بیمه
۱۲

جهان بانک و بیمه

مترجم: رضا سادات

سرمایه گذاری خارجی ها در بانک های اندونزی محدود می شود

بانک مرکزی اندونزی اعلام کرد: از این پس سرمایه گذاری گسترده خارجی ها در بیش از یک بانک این کشور را با هدف جلوگیری از تغییر ماهیت بانک های این کشور محدود خواهد کرد.

بر این اساس، سرمایه گذاران خارجی از این پس مجاز به خرید بیش از یک بانک در اندونزی نخواهند بود. در حال حاضر، اکثر بانک های اندونزی در تملک موسسات سرمایه گذاری خارجی هستند که اقدام به خرید سهام بانک های این کشور کرده اند. به عنوان نمونه دویچه بانک آلمان اخیرا اقدام به خرید 60درصد سهام بانک دانامون کرد که از بزرگ ترین بانک های اندونزیایی است.

به گفته برهان الدین عبدا...، مدیرعامل بانک مرکزی اندونزی، تصمیم اخیر در راستای جلوگیری از واگذاری کامل بازار مالی این کشور به خارجی ها صورت گرفته است.

مدیران بانک های دولتی ژاپن از سرمایه گذاری در بورس منع شدند

شورای سیاستگذاری بانک و پول ژاپن با اتخاذ تدابیری از این پس مانع از سرمایه گذاری مدیران ارشد بانک های دولتی این کشور در بخش هایی چون سهام بانک ها و موسسات مالی و به طور کلی سرمایه گذاری در بخش اوراق بهادار می شود.

این تدابیر به مدت یک سال و به طور آزمایشی اعمال می شود و هدف از اجرای آن جلوگیری از اشاعه فساد مالی و نابسامانی های پولی در بانک های دولتی ژاپنی اعلام شده است. به ظاهر این تصمیم پس از وارد آمدن اتهاماتی به توشیکو فوکوی، مدیرعامل بانک ملی ژاپن در رابطه با سرمایه گذاری در موسسه های مالی با استفاده از اطلاعات محرمانه که در اختیار داشته، اتخاذ شده است.

دولت ژاپن که طی سال های اخیر با افزایش رانت خواری در بخش های مالی مواجه شده سعی کرده با اتخاذ تدابیری جدی و سرسختانه از این روند جلوگیری کند.