آرشیو چهارشنبه ۲۱ تیر ۱۳۸۵، شماره ۱۸۵۶۴
اخبار اقتصادی
۴

کاهش صادرات فرش دستباف ایران

دبیر اجرایی نمایشگاه «گره های صبور، نقش های ماندگار» از روند کاهش صادرات فرش دستباف کشور انتقاد کرد و گفت: صادرات فرش دستباف ایران مورد بی توجهی قرار گرفته و نبود بازاریابی موجب کاهش صادرات فرش ایران است.

نمایشگاه فرش «گره های صبور، نقش های ماندگار» با نمایش بیش از 77 اثر برگزیده از 23 تیر تا 17 مرداد 85 در موزه هنرهای زیبا در مجموعه سعدآباد برگزار می شود.

«کاظم شفقی» در گفت و گو با خبرنگاران افزود: این نمایشگاه جمعه این هفته (پس فردا) افتتاح خواهد شد.

وی سپس به ارایه آماری از روند صادرات فرش در فروردین ماه امسال نسبت به سال گذشته پرداخت و گفت: صادرات فرش دستباف ایران در سال 59، رتبه نخست را در جهان به خود اختصاص داده بود اما این جایگاه هم اکنون به رتبه هفتم تنزل یافته است.

به گفته شفقی سهم صادرات فرش دستباف در سال 59 نسبت به کل صادرات غیرنفتی 9/65 درصد بود که این میزان در سال 71 به 7/11 درصد کاهش یافت.

وی با تاکید بر غفلت حاکم بر فرش دستباف ایرانی طی دو دهه گذشته افزود: این امر موجب کاهش صادرات فرش دستباف به 10 درصد در سال 83 رسیده است.

وی گفت: میزان صادرات فرش ایران در فروردین ماه سال جاری از نظر وزنی 8/36 درصد و ارزشی 8/33 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش داشته و این در حالی است که فرش در مقیاس کلان و اندازه های کوچک و شخصی می تواند نجات دهنده اقتصاد و راوی ارزش های فرهنگی باشد.