آرشیو چهارشنبه ۲۱ تیر ۱۳۸۵، شماره ۱۸۵۶۴
اخبار خارجی
۱۶

شورشیان چچن خبر مرگ شامیل باسایف را تایید کردند

سرویس خارجی کیهان:

جنبش شورشیان چچن مرگ «شامیل باسایف» را تایید اما تاکید کرد وی در انفجار «اتفاقی» یک کاروان حامل مواد منفجره جان باخته است و نه در جریان عملیات ویژه نیروهای روسیه.

به گزارش منابع خبری از مسکو، شورشیان چچن در اطلاعیه ای که در سایت اینترنتی آنها انتشار یافته است، اعلام کردند: «فرمانده چچنی ها دوشنبه 10ژوئیه به دنبال انفجار کامیونی حامل مواد منفجره در نزدیکی روستای اکاجوو در اینگوش کشته شده است.» این درحالی است که «نیکولای پاتروچف»، رئیس سرویس های مخفی روسیه (اف اس ب، کاگ ب سابق) دوشنبه در دیداری با «ولادیمیر پوتین» که از تلویزیون روسیه پخش شد، اعلام کرده بود «شامیل باسایف» در جریان «عملیات ویژه» در اینگوش کشته شده است. در این حال، پلیس اینگوش تصریح کرد، «باسایف» هنگام انفجار کامیونی در شب یکشنبه به دوشنبه در این جمهوری، در خودرویی حضور داشت که همراه این کامیون بود.

«ولادیمیر پوتین» مرگ رهبر جنگی چچنی ها را «مجازاتی شایسته» برای فردی که مسئولیت گروگانگیری در مدرسه «بسلان» (سپتامبر 2004) را به عهده گرفته بود، دانست. «رمضان قدیروف»، نخست وزیر طرفدار روس چچن نیز با تاکید بر این که خبر مرگ «باسایف» خبر خوبی برای همه ملت چچن و روسیه است، از اینکه خود شخصا نتوانسته این فرد را بکشد اظهار تاسف کرد. درا ین حال، کاخ سفید فرمانده شورشیان چچن را «تروریست» خواند، اما گفت هنوز نمی تواند مرگ او را تایید کند.

مرگ «باسایف» به رغم انتصاب «دوک عمراف»، یک فرمانده جنگی شناخته شده، به عنوان «رئیس جمهور» چچن پس از مرگ «عبدالعظیم سعیدالله اف» در 17ژوئن گذشته، عملا شورشیان چچن را بدون رهبر گذاشته است. «احمد زاکایف»، فرستاده شورشیان چچن، دوشنبه در گفت وگو با رادیو «اکو» مسکو در «لندن» گفت، مرگ «باسایف» به هیچوجه اوضاع در چچن را تغییر نخواهد داد و «صلح پایداری به ارمغان نخواهد آورد.» او همچنین بر لزوم مذاکره با مسکو (که مخالف آن است) تاکید کرد.