آرشیو چهارشنبه ۲۱ تیر ۱۳۸۵، شماره ۱۸۵۶۴
حوادث
۱۵

معاون سلامت وزارت بهداشت: رشد جمعیت جوانان بیش از دو برابر رشد جمعیت کشور است

معاون سلامت وزارت بهداشت در سمینار روز جهانی جمعیت گفت: رشد جمعیت جوانان کشور بین سال های 57 تا 58، 68/3 درصد بوده که 3/2 برابر متوسط رشد جمعیت کشور است.

به گزارش ایسنا دکتر سید موید علویان دیروز در افتتاحیه سمینار روز جهانی جمعیت که با شعار جمعیت و جوان برگزار می شود، گفت: رشد جمعیت جوانان در سال های اخیر بیش از 2 برابر رشد سایر گروه های سنی بوده است که این موضوع ضرورت برنامه ریزی های میان مدت و درازمدت را برای جوانان آشکار می سازد.

وی با بیان این که مشکل اشتغال جوانان نه با دستورالعمل و بخشنامه بلکه با برنامه ریزی کلان حل شدنی است، اظهار کرد: جوان بیکار نیروی مولد موثری نخواهد بود.

وی از اهداف غایی سند چشم انداز 02 ساله را تبدیل ایران به قدرت برتر در زمینه فرهنگ، اقتصاد در منطقه دانست و یادآور شد: از اهداف کلان چشم انداز 02 ساله اعتلای معنوی، جسمی، فکری، خلاقیت عاطفی و اجتماعی است.

وی ادامه داد: براساس ماده 341 برنامه توسعه چهارم، وزارت بهداشت و دانشگاه های ذیربط مکلف به کاهش بیماری های روانی و رفتاری و برنامه کاهش رفتارهای جنسی پرخطر است. همچنین براین اساس کاهش خطرات فردی و اجتماعی، اعتیاد و پیشگیری از ایدز و کاهش بار بیماری از دیگر وظایف وزارت بهداشت است که این برنامه ها در سال 58 تدوین و برخی وارد فاز عملیاتی شده است. لذا بر اساس این دلایل توجه به جمعیت جوان در معرض رفتار پرخطر الزامی است.

علویان در ادامه مقوله اعتیاد را بحث جدی دانست و بر همکاری سایر بخش ها برای مقابله با این بلای خانمانسوز تاکید کرد. به گفته وی، براساس آمار 38 جمعیت جوان 51 تا 92 ساله کشور معادل 9/34 درصد کل جمعیت کشور است و دوسوم جمعیت جوان در شهرها ساکن هستند.

وی حوادث ترافیکی را از علل مهم مرگ جوانان ایرانی دانست و بر ضرورت توجه بیشتر به این مقوله تاکید کرد و افزود: از آنجایی که جمعیت جوان ایرانی بالغ بر یک سوم جمعیت کشور را تشکیل می دهند و چون در سنین آموزش قرار دارند، لذا می توان در خصوص کاهش بار بیماری های قلبی، دیابت، از طریق رفتارهای تاثیرگذار سلامت و شیوه زندگی بر روی جوانان کار کرد.