آرشیو چهارشنبه ۲۱ تیر ۱۳۸۵، شماره ۱۸۵۶۴
سیاسی
۱۲

کتابی که برای یکبار می توان خواند

از این پس و در این ستون بخشی از کتاب های مهم سیاسی را معرفی و در مورد آن به نقد و بررسی خواهیم پرداخت. آن چه می خوانید معرفی کتاب «نقش آفرینان سوم تیر» است.

کتاب نقش آفرینان سوم تیر، اولین کتابی بود که در مورد انتخابات نهم ریاست جمهوری و حواشی آن در پاییز 84 (یعنی 5ماه پس از انتخابات) چاپ شد. متن اصلی کتاب روایتی فشرده از حاشیه و متن تحولات منتهی به سوم تیر ماه است اما ضمائمی دارد که شاید از خود این تحولات دیدنی تر باشد. ضمائمی مثل: متن کامل فیلم تبلیغاتی هاشمی رفسنجانی، مصاحبه تاریخی احمدی نژاد دو روز پیش از سوم تیر، بیانیه های مشهور انتخابات نهم و...

اما گذشته از این حرف ها نمی توان این کتاب را عاری از ایراد و خالی از هر اشکالی دانست. نفس اینکه وقایع یک اتفاق کتاب سازی شود و در دست عموم قرار بگیرد کار خوبی نیست؛ چون کارکردی بیشتر از یک روزنامه یا مطبوعه زمان دار نیست و با یک بار خواندن نیاز خواننده را از خود برطرف می کند. از سوی دیگر کتابی که 5 ماه بعد از یک اتفاق در مورد آن نوشته شود، از حد وقایع نگاری نمی تواند فراتر رود. اما نکته ای که در مورد یک اتفاق آن هم به اهمیت سوم تیر باید پرداخته شود، تحلیل، نقد و ساختارشناسی آن است نه صرف وقایع نگاری.

از سوی دیگر ویژگی کشکول وار این کتاب که از عکس و روزشمار و متن فیلم نامه در آن باشد، آن را به کارکرد یک مطبوعه نزدیک تر می کند.

در مجموع کتاب «نقش آفرینان سوم تیر» کتابی است که لااقل برای یکبار می توان خواند.