آرشیو چهارشنبه ۲۱ تیر ۱۳۸۵، شماره ۱۱۵۹
ایران
۴

سفر بوش به آلمان

اختلافاتی همچون مسائل مربوط به گرم شدن زمین، مجازات مرگ و زندان گوانتانامو میان امریکا و آلمان وجود دارد، اما فراموش کردن زمانی که روابط میان دو کشور گرم بوده، کار دشواری است. »

بوش در مسیر سفرش به روسیه برای شرکت در اجلاس 8پ به آلمان می رود و میهمان آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان خواهد بود و شاید در این نشست احساسات دوستانه و خوبی دیده شود.

در حالی که تونی بلر، نخست وزیر انگلیس، حمایت های مردمی را در کشورش از دست داده و سیلویو برلوسکونی، نخست وزیر ایتالیا، از قدرت خلع شده، مرکل در قاره یی به قدرت رسید که واشنگتن روی آن حساب می کند.

جان هولسمن، کارشناس امور اروپایی موسسه محافظه کار هریتیج می گوید: مرکل دلپذیرترین سورپریز در عرصه اروپا برای دراز مدت است. زمانی که حرف از رهبران حامی امریکا در اروپا می شود مرکل را یگانه کارت این بازی خواهید دید.

شاید در بیان این مطلب که رابطه بوش با رهبران اروپایی چندان خوب نیست، اغراق شده باشد، چرا که وی با برخی از رهبران اروپایی از جمله آندرس فوگ راسموسن، نخست وزیر دانمارک که بوش ماه گذشته در کمپ دیوید میزبان وی بود، رابطه خوبی دارد.

با این حال به نظر می رسد مرکل دموکرات مسیحی در میان رهبران کشورهای بزرگ اروپایی چیز دیگری باشد.

هلموت سونن فلت، مشاور سابق هنری کیسینجر، وزیر خارجه اسبق امریکا و مشاور موسسه بروکینگز می گوید: مرکل با موافقتش با جنگ عراق، نقطه تاریک روابط آلمان با امریکا را از میان برداشت.

سونن فلت با اشاره به گرهارد شرودر، صدراعظم سابق آلمان، می گوید: مرکل آتش هایی را که شرودر عادت به روشن کردنش داشت، مشتعل تر نکرد.

با این حال فعالان ضد جنگ در آلمان در حال آماده سازی تظاهرات اعتراض آمیز در آستانه سفر بوش به کشورشان هستند.

یکی از توفقگاه های بوش شهر ساحلی استرالسوند خواهد بود، جایی که حزب سوسیال دموکرات آلمان اعلام کرده است از بوش استقبالی نمی شود.

به گفته کاخ سفید سفر بوش به آلمان برتعهد دو کشور به پیشبرد آزادی و رونق و تقویت روابط اروپا و امریکا تاکید دارد.

مرکل اهمیت زیادی برای گسترش ائتلاف ناتو، موضعی که امریکا از آن استقبال می کند، قایل است. امریکا همچنین از تعهد آلمان برای اعزام 2500 سرباز به افغانستان و اعزام نیروهای امنیتی به مناطق دیگر پرآشوب در جهان تقدیر کرده است.

منبع: ایسنا به نقل از آسوشیتدپرس