آرشیو چهارشنبه ۲۱ تیر ۱۳۸۵، شماره ۱۱۵۹
برش های کوتاه
۶

فیلم فرانسوی رهبری ژاک شیراک را به طنز می کشد

در فرانسه فیلمی تازه با موضوع زندگی سیاسی ژاک شیراک، رییس جمهور فرانسه، اکران شده است. نام این فیلم کمدی بودن در پوست ژاک شیراک است.

این روزها قدرت سیاسی رییس جمهور فرانسه پس از یازده سال ریاست بر این کشور با دشواری روبرو شده است. اخیرا ژاک شیراک به جوسازی سیاسی متهم شده که از دید برخی در فرانسه مظهر سقوط یک رهبر در این کشور است.

به رغم اینکه آقای شیراک 73 ساله، در این فیلم به مزاح کشیده شده، تصویری که از وی ترسیم شده صرفا شخصیتی یاغی نیست بلکه همچنین فردی دلسوز و دوست داشتنی است.

در این فیلم طنزآمیز از تصاویر تلویزیونی رییس جمهور فرانسه استفاده شده است که یک هنرپیشه به جای او صحبت می کند. چهره یی که در این فیلم از او در مقام رییس جمهوری فرانسه ترسیم شده به واقع مضحک، گاهی مهربان و در نهایت همچون یک سم سیاسی است.

کارل زرو،(کگ ظژ ف گ ضت) که خود یک خبرنگار است، کارگردانی این فیلم را برعهده داشته و آن را برداشتی دقیق اما گستاخانه از مردی می داند که همانقدر که مورد علاقه مردم فرانسه است، مورد نفرت هم هست.

کارل زرو می گوید: برای ما آقای شیراک پیش از هر چیز یک بازیگر است. او در جوانی مردی جذاب بوده و به هیچ چیز هم اعتقاد نداشته است. او

می توانست در هر نقشی ظاهر شود و این کار را هم، همه عمرش کرده است. برای فرانسه جای تاسف است که او به جای حرفه بازیگری، سیاست را انتخاب کرده است.

منتقدان ژاک شیراک او را چه زمانی که در پست نخست وزیری بود (در دوره ریاست جمهوری فرانسوا میتران) و چه از زمانی که بر مسند ریاست جمهوری فرانسه نشسته (از 1995 به این سو)، به دلایل مختلف متهم کرده اند: از کلاهبرداری گرفته تا شکست در اصلاح فرانسه.