آرشیو پنجشنبه ۲۲ تیر ۱۳۸۵، شماره ۱۰۰۴
بانک و بیمه
۱۲

کارشناس مسائل اقتصادی: نظارت نهادهای مسوول بر نظام بانکی به دخالت تبدیل شده است

ایلنا - نظارت عملیاتی شورای پول و اعتبار، بانک مرکزی و به تبع آن مجلس بر روی سیستم بانکی به دخالت تبدیل شده است.

دکتر شاهین شایان ارانی، کارشناس مسایل اقتصادی، با بیان این مطلب گفت: از آن جایی که بانک ها در کشور ما دولتی هستند، عمدتا مالکیت آنها نیز دولتی است. به نحوی که وزارت امور اقتصادی و دارایی به نیابت از دولت مسوولیت اعمال نظارت مالکانه بر سیستم بانکی را برعهده دارد.

وی با اشاره به نظارت عملیاتی بر سیستم بانکی کشور، اظهارداشت: در کشور ما نظارت مالکانه بر سیستم بانکی از سوی وزارت امور اقتصادی و دارایی از طریق مجامع بانک ها اعمال می شود، ضمن آن که نظارت عملیاتی از سوی شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی بر روی نظام بانکی صورت می گیرد.شایان آرانی، با اشاره به نظارت عملیاتی نادرست بر روی بانک های خصوصی از سوی شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی، افزود: در حقیقت نظارت عملیاتی شورای پول و اعتبار، بانک مرکزی و به تبع آن مجلس بر روی سیستم بانکی به دخالت مبدل شده، زیرا مرز میان نظارت و دخالت در کشور شفاف نیست.

وی با بیان این که نهادهای نظارتی در ایران به جای ارائه استراتژی و راهکار به دخالت پرداخته اند، ادامه داد: نظارت عملیاتی بر روی سیستم بانکی در کشور به حدی است که مجلس به بهانه نظارت صحیح بر نظام بانکی به تعیین نرخ سود بانکی می پردازد که این امر در حقیقت دخالت است نه نظارت.

کارشناس مسائل اقتصادی، با بیان این که دخالت دولت در امور بانک ها منجر به ایجاد رانت و خروج سرمایه سپرده گذاران از سیستم بانکی می شود، گفت: از آن جایی که دخالت های دولت مبتنی بر بازار نیست، لذا این گونه دخالت ها با بحران نقدینگی در بانک ها همراه می شود.

وی تصریح کرد: زمانی که بالاترین مرجع قانونگذار کشور به عنوان مجلس این حق را به خود می دهد که در نظام بانکی دخالت کند، دیگر کاری از عهده بانک مرکزی برای کاهش دخالت ها برنمی آید، ضمن آن که این نوع دخالت ها پس از چند سال عواقب منفی اقتصادی خود را نشان می دهد.

شایان ارانی، استقلال بانک مرکزی را با ساختار فعلی اقتصاد بی مفهوم ارزیابی کرد و افزود: در صورتی که شورای پول و اعتبار نهادی مستقل است، بحث استقلال بانک مرکزی در کشور منتفی است.