آرشیو دوشنبه ۲۶ تیر ۱۳۸۵، شماره ۱۸۵۶۸
اخبار خارجی
۱۶

تقاضای نخست وزیر تایلند از مردم برای آشتی ملی در این کشور

نخست وزیر تایلند از تمامی احزاب مخالف و رسانه های این کشور خواست به آشتی ملی و قوانین دموکراتیک تحت یک حکومت سلطنتی مشروطه روی آورند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سخنرانی «تاکسی شیناواترا» یک روز پس از تظاهرات حامیان حزب «اتحاد ملی برای دموکراسی» انجام گرفت که استعفای وی را خواستار شدند. مخالفان هم چنین اوایل سال جاری میلادی نیز تظاهرات های گسترده ای را علیه «شیناواترا» انجام دادند. نخست وزیر تایلند گفت، تایلند باید به خاطر پادشاه 78 ساله که اخیرا به علت شکستگی دنده مصدوم شد و در حال بهبود است، کشمکش های سیاسی خود را کنار بگذارد. وی افزود: در حالی که پادشاه مان در حال بهبود است، من از همه تقاضای آشتی ملی را دارم. پس درست نیست که با یکدیگر به نزاع بپردازیم. ما باید احترام خود را به پادشاه نشان دهیم.»

این در حالی است که، طولانی ترین سلطنت فعلی در تایلند عمیقا مورد احترام مردم این کشور است. یک میلیون تن در شصتمین سالگرد پادشاهی وی برای سخنرانی او جمع شده بودند. نخست وزیر تایلند همچنین تاکید کرد، سرمایه گذاران خارجی سرمایه های خود را به خاطر بی ثباتی سیاسی در این کشور به مالزی، سنگاپور و ویتنام برده اند.

گفتنی است، دولت شیناواترا از زمان وقوع اعتراضات خیابانی در ژانویه گذشته به اتهام سوء استفاده از قدرت و فساد گرفتار مجادله ای سیاسی شده است. دادگاه قانون اساسی تایلند پنجشنبه موافقت خود را برای بررسی انحلال حزب حاکم «تای راک تای» و حزب اصلی مخالفان یعنی حزب دموکرات به اتهام تقلبات انتخاباتی در جریان انتخابات دوم آوریل اعلام کرد که این امر احتمال برگزاری انتخاباتی جدید را درپی دارد.