آرشیو دوشنبه ۲۶ تیر ۱۳۸۵، شماره ۱۸۵۶۸
اخبار خارجی
۱۶

در اعتراض به قتل یک مقام روحانی هزاران مسلمان شیعه رستوران آمریکایی کراچی را به آتش کشیدند

کراچی- رویتر

هزاران تن از شیعیان خشمگین پاکستان در اعتراض به قتل یک مقام روحانی شیعه، یک رستوران آمریکایی، یک بانک و تعداد زیادی خودرو را در «کراچی» به آتش کشیدند.

بیش از 5 هزار مسلمان شیعه شنبه در مراسم تدفین «علامه حسن ترابی»، از رهبران «حزب طریق» عضو «ائتلاف اسلامی متحده مجلس عمل» که جمعه به همراه برادرزاده خود در عملیات انتحاری فردی که خود را در مقابل خانه وی منفجر کرد، کشته شد، شرکت کردند. اما، این مراسم خیلی زود به تظاهراتی پرخشونت تبدیل شد و معترضان یک پیتزافروشی آمریکایی، یک شعبه بانک و خودروها و موتورسیکلت های بسیاری را به آتش کشیدند. هنوز هیچ گروهی مسئولیت این قتل را برعهده نگرفته است. اما پلیس فعالان اهل سنت را مسئول آن می داند. در این حال، در «اسلام آباد»

نیز جمعی از روحانیان و مردم با حمل پلاکاردهایی که این قتل را محکوم می کرد و سردادن شعارهای «مرگ بر آمریکا»، «مرگ بر اسرائیل»، «مرگ بر تروریست» و «تروریست خائن باید دستگیر شود»، در مقابل دفتر خبرنگاران در این شهر تجمع و تعدادی از سناتورها و روحانیان نیز سخنرانی کردند. سخنرانان از مردم خواستند با توجه به شرایط موجود آرامش خود را حفظ کنند و مراقب تحرکات دشمنان باشند. آنها همچنین از دولت خواستند با مراقبت های ویژه از شخصیت های مذهبی، عاملان این حادثه را هر چه سریعتر شناسایی کند. در حادثه جمعه، یکی از نزدیکان «علامه ترابی» نیز کشته و دو پلیس به شدت زخمی شدند.

منابع خبری گزارش دادند، دیروز با ادامه یافتن ناآرامی ها در شهر کراچی، بیش از 12 وسیله نقلیه و یک رستوران پیتزا فروشی توسط جوانان خشمگین به آتش کشیده شد.

علامه «حسن ترابی» از رهبران شیعه و عضو ارشد مجلس متحده عمل پاکستان در شهر کراچی مرکز ایالت سند، بیست و سوم تیرماه بعد ازاقامه نماز جمعه، با حضور در جمع تظاهرکنندگان، علیه تجاوزات صهیونیست ها به فلسطین و لبنان سخنرانی کرد.