دلیل و علت در علوم اجتماعی (2)
در نوبت قبل گفتیم که شکل کلی تبیین های مبتنی بر فهم عرفی (روانشناسی عامیانه) را می توان به صورت گزاره زیر نشان داد: «اگر کسی خواهان B است و باور دارد که A وسیله ای برای رسیدن به B است، پس او A را انجام خواهد داد» (این گزاره با نام «L» مشخص شد). و گفتیم که باورها و امیال صرفا نقش علی ندارند بلکه «دلایلی» (reasons) برای اعمال نیز هستند. تفاوت میان دلایل و علل بسیار مهم است و هر شرحی از تبیین اعمال انسانی باید این تفاوت را در نظر داشته باشد. اکثر دانشمندان علوم اجتماعی معتقدند که باورها و امیال هم دلایلی برای اعمال هستند و هم علل آنها. اگر این گونه است پس چرا باید میان دلایل و اعمال تفاوت بگذاریم؟ این تمایز بدین دلیل است که قدرت تبیینی باورها و امیال برای اعمال ممکن است تنها به یکی از این دو ویژگی (دلیل یا علت) متکی باشد.
شما میتوانید به یکی از روشهای زیر مشترک شوید:
همزمان با برقراری دوره اشتراک بسته دانلود 70 مطلب از مجلات عضو و دسترسی نامحدود به مطالب روزنامهها نیز برای شما فعال خواهد شد!
پرداخت از طریق درگاه بانکی معتبر با هریک از کارتهای بانکی ایرانی انجام خواهد شد.
پرداخت با کارتهای اعتباری بینالمللی از طریق PayPal نیز برای کاربران خارج از کشور امکانپذیر است.
- دسترسی به متن مقالات این پایگاه در قالب ارایه خدمات کتابخانه دیجیتال و با دریافت حق عضویت صورت میگیرد و مگیران بهایی برای هر مقاله تعیین نکرده و وجهی بابت آن دریافت نمیکند.
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.