آرشیو چهارشنبه ۲۸ تیر ۱۳۸۵، شماره ۲۲۸
هنر
۱۴

امیر کاستاریکا و شاید فیلمی برای آلبانی

براساس داستان های اسماعیل کاداره فیلم ساخته می شود.

سقوط هرم عنوان فیلم نامه ای است که براساس چند داستان از اسماعیل کاداره نوشته شده و در واقع ترکیبی است از رمان هرم کنسرت.

«سقوط زنی در کانون نویسندگان آلبانی» که در آن به روایت وضعیت این کشور در دوران دیکتاتوری خوجه و همسرش می پردازد. امتیاز این فیلم نامه که زیرنظر کاداره نوشته شده توسط کمپانی فیلم سازی مکس خریداری شده است.

این کمپانی این روزها مشغول مذاکره با چند کارگردان اروپایی برای ساخت این فیلم است. مهم ترین گزینه در این میان امیر کاستاریکاست.کاستاریکا این روزها مشغول مطالعه این فیلم نامه است و به زودی نظر نهایی اش را اعلام می کند.کاستاریکا یکی از علاقه مندان آثار کاداره است و طی این سال ها بارها دلبستگی اش را به این نویسنده آلبانیایی اعلام کرده است.

این کارگردان بوسنیایی بعد از ساخت فیلمی براساس زندگی فوتبالیست نامدار مارادونا هنوز فیلم جدیدی را به دست نگرفته است.فیلم نامه این اثر که توسط یکی از دوستان کاداره، الیاس بوجالی نوشته شده است، نگاه انتقادی و تند و تیزی به روزهای سیاه دیکتاتوری ساخت هرم های مقدس در آلبانی و هم چنین مادر ترزا دارد که هر یک از این مسایل به تنهایی می تواند این اثر را تبدیل به یک فیلم جنجالی کند.

به احتمال زیاد این فیلم تا پایان سال 2008 برای اکران آماده می شود.

ترسی جاناتان نماینده کمپانی مکس در این باره گفت: «کاستاریکا تنها درباره بخش هایی از این فیلم نامه تردید دارد و معتقد است باید کمی تحقیق و مطالعه کند تا به صحت این بخش ها ایمان بیاورد و تنها در این صورت است که این فیلم را کلید می زند. به احتمال زیاد این فیلم در یکی از کشورهای همسایه آلبانی که فضایی شبیه به این کشور را دارد فیلم برداری می شود.»