آرشیو پنجشنبه ۲۹ تیر ۱۳۸۵، شماره ۱۱۶۶
ایران
۳

از ترس مرگ، خودکشی نکنیم

عباس عبدی

عقلانیت» و «امکان پذیر بودن» دو شرط هر فعالیت سیاسی است، شما می توانید فیلسوف باشید، تنها حرف خود را بزنید و هیچ مخاطبی نداشته باشید، اما درعالم سیاست، نیاز به مخاطب وجود دارد، حرکت هایی غیر از این، معطوف به اجماع نیست و تنها به پراکندگی بیش از پیش اصلاح طلبان منجر می شود.

ما نیازمند نقد سازنده هشت سال گذشته هستیم تا نیروهای سیاسی به این اجماع برسند که در این هشت سال چه اتفاقی افتاده است، نه اینکه صرفا به این دلیل که امیدی به اجماع نیست و سیاست را از دست رفته می بینیم، از ترس مرگ، خودکشی کنیم. همان طور که تیم ملی فوتبال ایران شکست خورده از جام جهانی بازگشت و نیازمند بازسازی است، در عالم سیاست هم این بازسازی زمان قابل توجه تری را می طلبد، نیروی سیاسی شکست خورده همانند کسی است که از ضربه یی گیج شده است.

اکنون دولت به رغم آنچه آن را بی ثباتی می خواند، قوی است و در مقابل، اصلاح طلبان ضعیف شده اند.

در حقیقت بالانس قدرت به هم خورده و باید اول به فکر بازسازی این موازنه بود، چرا که در این فضا اصلاح طلبان نقطه اتکا ندارند و لازم است ضمن بازنگری منصفانه، به اجماعی دست پیدا کنند. درباره حضور نیروهای جدید در عرصه فعالیت سیاسی نیز نمی توان این گونه ابراز عقیده کرد که یک حزب دیگر قابلیت ندارد چرا که وقتی فعالیت یک گروه سیاسی در جهت جامعه نباشد، به خودی خود حذف می شود. اگر نیروی جدیدی هست، منعی هم برای ظهور آن وجود ندارد، اما اگر نیست نیروهای موجود را باید فعال کرد.ایسنا