آرشیو شنبه ۳۱ تیر ۱۳۸۵، شماره ۱۱۶۷
ایران
۲

بازگوشدن بخش هایی از نامه احمدی نژاد به مرکل

سخنگوی دولت آلمان اعلام کرد که رییس جمهور ایران در نامه اش برای آنگلا مرکل چیزی درباره مساله هسته یی تهران نگفته، اما از رژیم صهیونیستی انتقاد کرده است.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، اولریش ویلهلم، سخنگوی آلمان دیروز (جمعه) به خبرنگاران در برلین درباره نامه رییس جمهور ایران به صدراعظم آلمان گفت: این نامه هیچ گونه اظهارنظری را درباره برنامه هسته یی ایران شامل نمی شود، بلکه در عوض اظهاراتی گسترده را از جمله درباره اسراییل، حق موجودیت آن و هولوکاست شامل می شود که ما آن را کاملا غیرقابل پذیرش می دانیم. وی افزود که رییس جمهور ایران درباره بحران کنونی خاورمیانه در این نامه سکوت کرده است. سخنگوی دولت آلمان ادامه داد،احمدی نژاد نسبت به همکاری نزدیک تر تهران برلین ابراز امیدواری کرده است. ویلهلم در پاسخ به این سوال که آیا مرکل پاسخی به نامه احمدی نژاد داده است، گفت که وی قصد ندارد به مکاتبات طولانی با احمدی نژاد وارد شود. وی دربخش دیگری از سخنانش اظهار داشت که دولت آلمان قصد ندارد محتوای کامل نامه احمدی نژاد را که به زبان فارسی نوشته شده و منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران آن را روز چهارشنبه به سفارت آلمان در تهران تحویل داده است، افشا کند.

خبرگزاری رویتر پیش تر به نقل از یک مقام دولتی آلمان نوشته بود که محمود احمدی نژاد در نامه ارسالی اش به آنگلا مرکل از وی خواسته است به حل مشکل فلسطین و برخورد با صهیونیسم کمک کند. رویتر در گزارش خود ادامه داده است: روابط برلین با احمدی نژاد پس از انکار هولوکاست از سوی وی پیچیده تر شد. انکار هولوکاست در آلمان جنایتی محسوب می شود که به محکومیت و تحمل تا پنج سال حبس منجر می شود. مقام آلمانی یاد شده با ذکر اینکه دولت آلمان هنوز نمی داند که به این نامه پاسخ خواهد داد یا خیر و یا اینکه چطور پاسخ خواهد داد، ادامه داد: این (برای دولت آلمان) فوق العاده حساس است. مقام دولتی آلمان گفت که نامه مرکل با نامه بوش متفاوت است و لحن آن مواجهه جویانه نیست.

وی افزود: این نامه مانند نامه احمدی نژاد به بوش منفی نیست. او از آلمان انتقاد نمی کند.