آرشیو شنبه ۳۱ تیر ۱۳۸۵، شماره ۵۹۱۸
اقتصادی
۴

یک کارگزار بورس در گفتگو با فارس:معاملات بورس با پایان یافتن فصل مجامع مرداد ماه عادی می شود

کارگزار بورس گفت: با پایان یافتن فصل مجامع و بازگشت شرکت های بزرگ و کوچک به تابلوی معاملات از مرداد ماه مجددا روند طبیعی بورس آغاز خواهد شد.

شهرام شهمیری در گفتگو با فارس به حجم پائین معاملات در دو هفته اخیر اشاره کرد و گفت: دلیل عمده کاهش حجم معاملات و تعداد خریداران سهام توقف نماد شرکت های دارای سال مالی 29/12 و برگزاری مجامع عادی این شرکتها است.

وی در پاسخ به این سوال که چرا بورس کشورهای آسیایی و اروپایی تحت تاثیر مسائل لبنان قرار گرفتند ولی بورس ایران چندان واکنشی نداشت گفت: از جمله مشخصه های بورس ایران جدا بودن این بازار از بورس دیگر کشورها و کارا نبودن آن است چرا که هیچ شرکت بزرگ سرمایه گذاری خصوصی ایران در بازارهای جهانی حضور ندارد و از طرف دیگر کمتر سرمایه گذار خارجی در بازار سهام فعالیت می کند که این دو عامل به همراه عدم ارتباط مسائل اقتصادی داخل با خارج از کشور منجر به عدم واکنش بورس ایران در هفته گذشته به مسائل لبنان شد.

شهمیری ادامه داد: از طرف دیگر بورس ایران نسبت به مسائل لحظه ای مربوط به پرونده هسته ای آبدیده شده و فعالان کمتر به این مسئله توجه دارند.

این کارگزار در خصوص روند معاملات سهام در هفته های آینده ابراز داشت: معمولا بعد از برگزاری مجامع قیمت سهام شرکت ها متعادل می شود و سهامداران با توجه به روند عایدی سهام و انتظارات خوش بینانه یا بدبینانه نسبت به خرید و فروش سهام اقدام می کنند که همین مسئله در آینده باعث افزایش معاملات خواهد شد.