آرشیو شنبه ۳۱ تیر ۱۳۸۵، شماره ۵۹۱۸
اقتصادی
۴

خداکرم جلالی:بخش کشاورزی هنوز مظلوم است

رئیس سابق سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور در آئین انتخاب اعضای شورای مرکزی این سازمان گفت: سهم ارزش افزوده ایجاد شده در بخش کشاورزی به نسبت سهم اشتغال و نیروی کار آن 50 درصد می باشد.

به گزارش فارس، خداکرم جلالی در گزارش به هیئت رئیسه مجمع عمومی این سازمان اظهار داشت: بخش کشاورزی از همه بخشهای اقتصادی کشور مظلوم تر است.

وی گفت: با وجود 23 درصد سهم نیروی کار در این بخش، فقط 12 درصد ارزش افزوده اقتصاد در این بخش صورت می گیرد.

وی افزود: متاسفانه با وجود همه توجه دولت به بخش کشاورزی، فقط 4 درصد از کل حجم سرمایه گذاری کشور در بخش کشاورزی جذب می شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: بیشترین یارانه ها در دنیا به بخش کشاورزی پرداخت می شود، به گونه ای که سالانه حدود 400میلیارد دلار یارانه این بخش در جهان است.

وی افزود: هنوز نظام فنی مهندسی کشاورزی در کشور جانیفتاده است و طبق قانون، الزامی به استفاده از مهندس ناظر کشاورزی وجود ندارد.

رئیس سازمان جنگلها مراتع و آبخیزداری گفت: اگر یک سرمایه گذار در بخش ساختمان 10 میلیون تومان سرمایه گذاری کند، قانون او را موظف به استفاده از ناظر و مهندس فنی ساختمان می کند، ولی در بخش کشاروزی می توان 100 میلیارد تومان سرمایه گذاری، بدون الزام به کارگیری یک مهندس کشاورزی انجام داد.