آرشیو شنبه ۳۱ تیر ۱۳۸۵، شماره ۵۹۱۸
شهرستان ها
۲۰

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس:با برداشت از حساب ذخیره ارزی برای واردات بنزین به شدت مخالفم

بناب- خبرنگار رسالت:

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: با برداشت حساب ذخیره ارزی برای واردات بنزین به شدت مخالفم. نماینده مردم بناب در خصوص پیشنهاد ارائه لایحه برداشت از حساب ذخیره ارزی به منظور وارد کردن بنزین گفت: کمیته اقتصادی کمیسیون برنامه و بودجه با حضور معاون وزیر نفت تشکیل جلسه داد که در این جلسه در خصوص بنزین و مصرف آن بحث شد و معاون وزیر اعلام کرد: همین امسال نسبت به اواخر سال گذشته 11 درصد مصرف بنزین افزایش داشته است که در بعضی استان های مرزی این رقم خیلی بیش از این است که احتمالا به دلیل قاچاق است.

دکتر رسول صدیقی افزود: به دلیل اختلاف شدید قیمت بنزین در ایران با کشورهای همسایه طبیعی است که مصرف بنزین در کشور به دلیل قاچاق افزایش می یابد.

نماینده بناب ادامه داد:معتقدم فرآورده های نفتی متعلق به همه نسل هاست. نسل های آینده به هیچ وجه ما را نخواهند بخشید. در حال حاضر قیمت بنزین در کشور ما از آب و دوغ ارزان تر است و به همین دلیل مصرف آن افزایش می یابد و هرکسی به هر نحوی که بتواند با قاچاق آن درآمد سرشاری را به جیب می زند.

وی با بیان اینکه مصرف بنزین امروز در دهک بالای جامعه 40 برابر دهک پایین است گفت: بر اساس اعلام معاون وزارت نفت امروز قیمت تمام شده بین المللی بنزین به ازای هر لیتر 500 تومان است. دکتر صدیقی راهکار مصرف درست بنزین را سه روش عنوان کرد و گفت: اولین راه این است که قیمت ها تا حدی اصلاح شوند که گفته می شود با این کار تورم افزایش می یابد. دومین راه این است که در حد تولید داخلی مصرف کنیم که گفته می شود این اقدام در حال حاضر امکان ندارد و سومین راه این است که به تدریج وارد کنیم تا بتوانیم در حد مصرف خودمان تولید کنیم.

وی خاطر نشان کرد: با شرایط فعلی که روزانه 73 میلیون لیتر مصرف داریم و 30 میلیون لیتر آن از خارج وارد می شود دو نرخی کردن بنزین تجویز می شود و فکر می کنم غیر از این هم راهی نباشد.