آرشیو یکشنبه ۱ امرداد ۱۳۸۵، شماره ۱۰۱۲
بانک و بیمه
۱۲

مدیرعامل بانک سامان:بخش ارزی بانک های خصوصی برای جبران کاهش نرخ سود فعال تر می شود

مهر - مدیرعامل بانک سامان برنامه بانک های خصوصی برای جبران کاهش سوددهی خود از محل پرداخت تسهیلات 17 درصدی به متقاضیان را تشریح کرد.

رجایی سلماسی با تاکید بر اینکه از زمان ابلاغ مصوبه شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی مبنی بر کاهش نرخ سود تسهیلات بانک های خصوصی به 17 درصد، این مصوبه توسط بانک سامان اجرا و اعمال شده است، افزود: بخشنامه بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار برای بانک های خصوصی لازم الاجرا است.

وی اجرای این مصوبه را باعث کاهش سوددهی بانک های خصوصی دانست و گفت: البته برنامه هایی برای جبران کاهش نرخ سود از محل سایر درآمدها و ارائه سایر خدمات پیش بینی شده است. رجایی سلماسی فعال شدن بیشتر بخش ارزی بانک را باعث جبران کاهش نرخ سود بانک دانست و ادامه داد: همچنین از طریق افزایش خدمات الکترونیکی و صدور کارت های الکترونیکی، فعالیت بانک را به منظور جبران کمبود درآمد، افزایش خواهیم داد. وی در پاسخ به این سوال که آیا اجرای این مصوبه تاثیری در کاهش میزان تسهیلات دهی بانک های خصوصی داشته است، گفت: طبق روال گذشته تسهیلات به متقاضیان پرداخت می شود و البته این پرداخت ها بر اساس مقررات اعمال شده بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار است.

به گفته مدیرعامل بانک سامان، اداره نظارت بر بانک های بانک مرکزی به عنوان مسوول اعمال این نرخ توسط بانک های خصوصی اعمال نظارت خود را انجام می دهد.

وی با تاکید بر اینکه نظرات بانک ها در خصوص این نرخ به شورای پول و اعتبار منعکس می شود، تصریح کرد: البته ایراداتی به این مصوبه وارد است.رجایی سلماسی با بیان اینکه سلف و جعاله جزو عقود مبادله ای نیست، افزود: در بانکداری اسلامی تنها اجاره به شرط تملیک و فروش اقساطی به عنوان عقود مبادله ای مطرح است که این مورد از ایرادهای این مصوبه محسوب می شود.

وی همچنین تعیین نرخ 17 درصد سود برای بانک های خصوصی توسط بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار به عنوان نرخ حداقل را از دیگر ایرادهای این مصوبه ذکر کرد.