آرشیو دوشنبه ۲ امرداد ۱۳۸۵، شماره ۱۱۶۹
برش های کوتاه
۶

مرگ غیر منتظره قصاب

تاموک، نظامی بلند مرتبه خمرهای سرخ و یکی از قصابان رژیم پل پات که قرار بود در جریان رسیدگی به پرونده کشتارهای دولت خمرهای سرخ در کامبوج (که به پرونده «کشتزارهای مرگ» شهرت یافته است) روز گذشته در بیمارستان نظامی در کاپیتان کامبوج در گذشت.

تاموک هشتاد و دو ساله که تنها یک پاداشت و از سوی مردم کامبوج لقب «قصاب» گرفته بود از ماه قبل به دلیل ناراحتی تنفسی در بیمارستان بستری بود و از هفته گذشته در کما بود. تاثوت نارا پزشک ارشد بیمارستان نظامی پنوم پن گفت: تاموک به دلیل سن بالا و کهولت فوت کرد. البته در مرگ او شرایط بد زندگی گذشته و مشکلات تنفسی هم موثر بود.»

گروه اولترامائویی خمرهای سرخ در سال 1975 در کامبوج به قدرت رسید و در طی چهار سال حکومت وحشتناک خود بر این کشور چیزی حدود 7\1 میلیون نفر از مردم این کشور (یعنی حدود یک چهارم جمعیت کشور) را کشت. بسیاری از این افراد قبل از مرگ شکنجه شدند و قطعه قطعه گردیدند. حکومت آنها بالاخره در سال 1979 توسط ارتش ویتنام ساقط شد.تاکنون هیچ یک از رهبران خمرهای سرخ به دلیل انجام جنایات جنگی محاکمه نشده اند هر چند که یک دادگاه مرکب از حقوقدانان و قضات کامبوجی و نیز ماموران سازمان ملل کار رسیدگی به جنایات خمرهای سرخ را آغاز کرده اند و انتظار می رود که سال آینده دادگاهی عمومی در این باره برگزار شود.

اگرچه بسیاری از جمعیت 13 میلیون نفری فعلی کامبوج خاطرات بسیار تلخی از دوران خمرهای سرخ دارند و اعضای خانواده یا دوستان خود را در این دوران از دست داده اند، اما این گروه هنوز در نواحی هم مرز با تایلند محبوبیت دارند. جایی که تاموک درخواست کرده که جنازه اش در آن منطقه به خاک سپرده شود.مرگ تاموک بسیاری از فعالان طرفدار حقوق بشر در کامبوج را ناراحت کرده است. بومنگ 65 ساله که یکی از معدود جان به در برده های زندان مخوف 21ح کامبوج است می گوید: «باید بگویم که روند کند رسیدگی به مساله جنایات خمرهای سرخ مرا بسیار ناراحت کرده است، حالا یکی از بهترین شاهدان آن دوران را از دست دادیم، اگر همین گونه پیش برویم تمام این جنایتکاران با مرگ طبیعی در خواهند گذشت. »