آرشیو دوشنبه ۲ امرداد ۱۳۸۵، شماره ۱۱۶۹
اقتصاد نو
۱۲

برای اولین بار در جهان اتفاق افتاد: دستیابی ایران به تکنولوژی بهینه سازی هوای آلوده

گروه اقتصادی: برای نخستین بار در جهان، دستگاه جلوگیری از آلایندگی وسایل نقلیه موتوری، کارخانجات و منازل مسکونی توسط صنعتگران ایرانی طراحی و ساخته شد.

محسن زنگنه عضو کمیته علمی خانه صنعتکاران ایران و مدیر پروژه، که با کمک یک تیم 11 نفره تحقیقاتی موفق به طراحی و ساخت دستگاه بهینه ساز هوای آلوده شده اند، با اعلام این خبر افزود: تا کنون 250 میلیارد ریال صرف هزینه های تحقیقاتی و خرید کارخانه برای این پروزه عظیم صورت گرفته است.

او در تشریح عملکرد سیستم بهینه ساز هوای آلوده، اظهار داشت: این دستگاه بر روی خروجی آلاینده ها قرار می گیرد و تحت فرآیندی شیمیایی و مکانیکی مانع از خروج هرگونه ذرات و آلودگی به فضای بیرونی می شود. زنگنه خواستار حمایت همه جانبه دولت از این طرح شد و تصریح کرد: چنانچه دولت با این پروژه به عنوان یک طرح ملی برخورد نکند بطور حتم طولی نمی کشد که سایر کشورها و رقبای ما به این فناوری دست خواهند یافت. مدیر پروژه سیستم بهینه ساز هوای آلوده، بیان کرد: براساس آمار و بررسی های به عمل آمده، هم اکنون هشت میلیون وسیله نقلیه، 15 میلیون مسکن مسکونی و حدود 200 هزار کارگاه کوچک و بزرگ در سراسر کشور وجود دارد که برای نصب دستگاه های بهینه ساز هوای آلوده به چهار سال وقت نیاز است. عضو کمیته علمی خانه صنعتکاران ایران با اشاره به اینکه تنها دانش ساخت این سیستم در اختیار ایرانیان است، گفت: با ملی شدن طرح، می توانیم به جهانیان نیز دانش فنی موجود را عرضه کنیم.