آرشیو دوشنبه ۲ امرداد ۱۳۸۵، شماره ۱۱۶۹
اخبار اقتصادی
۱۳

خروج 65 هزار دستگاه خودرو فرسوده

گروه اقتصادی: مرحله جدید خروج خودروهای فرسوده که قرار است در آن 65 هزار دستگاه خودرو جایگزین شود، از 14 مرداد 85آغاز می شود.

مجری طرح خروج خودروهای فرسوده، در کنفرانس خبری نهاد ریاست جمهوری با اعلام این مطلب افزود: در گام نخست طرح جدید خروج خودروهای فرسوده 35 هزار تاکسی، 15 هزار تاکسی پلاک موقت و 15 هزار خودرو شخصی که مالکان آنها از ابتدای سال تا 29 تیر برای جایگزین کردن خودرو اقدام کرده اند، جایگزین می شود. او ادامه داد: برای خودروهای شخصی سواری یک میلیون تومان، برای وانت شخصی دو میلیون تومان، برای خودروهای تاکسی و عمومی که خودرو جایگزین آنها پراید باشد دو میلیون تومان، برای خودروهای عمومی با خودروی جایگزین سمند سه میلیون تومان و برای خودروهای عمومی که خودروهای جایگزین آنها ون باشد 3\4 میلیون تومان تخفیف در نظر گرفته می شود. همچنین برای جایگزین شدن علاوه بر این تخفیف، پنج میلیون تومان وام با سود 14 درصد در نظر گرفته شده که هفت درصد آن را مالک خودرو و هفت درصد باقی مانده را دولت می پردازد. بطور کلی نیز برای فردی که بخواهد خودرو سواری شخصی اش را جایگزین کند، یک میلیون و 800 هزار تومان در نظر گرفته شده است. فاطمی در خصوص سن فرسودگی خودروها گفت: سن فرسودگی هم اکنون برای ماشین های چهار سیلندر سواری 30 سال، شخصی چهار سیلندر به بالا 25

سال، وانت 20 سال و تاکسی 15 سال است که این عدد در سال 1389 پنج سال کاهش خواهد یافت. ضمن اینکه از ابتدای سال 1390 تردد خودروهای فرسوده ممنوع خواهد شد.