آرشیو سه‌شنبه ۱۰ امرداد ۱۳۸۵، شماره ۱۱۷۶
اخبار اقتصادی
۹

اولتیماتوم یک ماهه ایران به چینی ها درباره آزادراه تهران -شمال

گروه اقتصادی: مجری طرح های توسعه آزادراه های کشور از اولتیماتوم یک ماهه ایران به چینی ها درباره آزادراه تهران شمال برای ارایه ضمانتنامه قانونی خبر داد. محمد رضا منتظری با بیان مطلب فوق در جمع خبرنگاران گفت: در سال 1375 قرارداد مشارکت بنیاد و وزارت راه و ترابری برای احداث آزادراه تهران شمال منعقد و قرار شد 20 درصد وزارت راه و 80 درصد بنیاد در این طرح مشارکت کنند. وی توضیح داد: پس از محاسبه درآمد حاصل از آزادراه تهران شمال و اینکه سرمایه گذاری بنیاد بیش از این درآمد خواهد بود، مقرر گردید 5\62 میلیون متر مربع زمین بابت استهلاک سرمایه به بنیاد داده شود. پس از گذشته 7 سال مشخص شد که امکان واگذاری آن زمین ها وجود ندارد.

منتظری تاکید کرد: براساس آخرین اطلاعات، 35 میلیون متر مربع از زمینی که قرار بود به بنیاد داده شود هم اکنون سند برای آن صادر نشده و مخالفان بسیاری دارد. البته درحال حاضر 1700 هکتار زمینه بابت استهلاک سرمایه به بنیاد تحویل داده شده است که 500 هکتار آن در حوالی چیتگر است. با کاهش سهم شهرداری و دیگر مسائل، این میزان درنهایت به 50 هکتار تبدیل می شود.

وی فاز اول آزادراه تهران شمال که با فاینانس 220 میلیون دلاری احداث خواهد شد را مورد اشاره قرار داد و گفت: قراردادی در این خصوص با چینی ها منعقد شده و طرف ایرانی نیز تاکنون تمامی اقدامات لازم برای این امر را انجام داده است.

وی تاکید کرد: اگر طرف چینی ضمانتنامه قانونی برای فعالیت و استفاده از فاینانس احداث آزادراه تهران شمال را ظرف یک ماه آینده ارایه ندهد، وضعیت طرح تغییر خواهد کرد. به گفته مجری طرح های توسعه آزادراه های کشور، در فازهای مختلف، آزادراه تهران شمال در حال احداث است.