آرشیو چهارشنبه ۱۸ امرداد ۱۳۸۵، شماره ۵۹۳۳
شهرستان ها
۶

معاون پژوهشی دانشگاه مازندران:تحقیق و پژوهش رشد و توسعه پایدار را برای کشورها فراهم می کند

ساری - خبرنگار رسالت:

تحقیق و پژوهش موتور رشد در اقتصاد است و توسعه پایدار را برای کشورها فراهم می کند.

دکتر جعفری صمیمی معاون پژوهشی دانشگاه مازندران ضمن اعلام مطلب فوق در جمع خبرنگاران گفت: در کشورهای پیشرفته دنیا بودجه پژوهش 2 درصد است و در بعضی از کشورها به دلیل هزینه های بالای نظامی و دفاعی همانند آمریکا 6 الی 7 درصد می باشد اما در کشور ما بودجه پژوهش 5/0 بود که در سال گذشته این شاخص به هشت دهم (8/0) درصد رسید.

وی افزود: بودجه پیشنهادی برای امر پژوهش در کشور ما در سال جاری 1500 میلیارد تومان بود که این مبلغ به 900 میلیارد تومان کاهش یافت که در این خصوص سهم ما به 45/0 رسید.

وی طرحهای تحقیقاتی دانشگاه مازندران را چاپ مقالات در مجلات داخلی و یا خارجی و ISA، شرکت در همایشهای داخلی و خارجی، تالیف و چاپ کتاب برشمرد و اظهار داشت: دانشگاه مازندران 344 عضو هیئت علمی دارد که از این تعداد 202 نفر در سال 84 در چاپ مقالات به صورت ISA مشارکت داشتند و 83 نفر مقالاتشان را در مجلات داخلی به چاپ رساندند.

معاون پژوهشی دانشگاه مازندران اظهار داشت: برای اولین بار در استان مازندران طرح ویژه اعتبار پژوهشی به اعضاء هیئت علمی را اجرا کردیم که در این امر در سطح کشور چهارمین استان هستیم که هدف از جریان این طرح تمرکززدایی در امر پژوهش و مقدار تصمیم گیری در سطح خرد می باشد.

وی به مبلغ سرانه دانشگاه ها در امر پژوهش اشاره کرد و افزود: مبلغ سرانه رشته های فنی و مهندسی 19 میلیون ریال، کشاورزی و منابع طبیعی 17 میلیون ریال، اقتصاد 18 میلیون ریال، حقوق و علوم سیاسی 15 میلیون ریال می باشد.

دکتر جعفری صمیمی اضافه کرد: حق سرانه پژوهشی هنر و معماری 14 میلیون ریال، تربیت بدنی 22 میلیون ریال، علوم انسانی و اجتماعی 13 میلیون ریال، علوم پایه 24 میلیون ریال و کل دانشگاه 19 میلیون ریال می باشد.

معاون پژوهشی دانشگاه مازندران این استان را یکی از قطب های نانو برشمرد و اضافه کرد: ایران جزء 35 کشوری است که نامش در نانو است که در این خصوص 100 میلیون تومان در دو سال گذشته به این امر اختصاص یافته است و اقدامات اولیه برای تاسیس آزمایشگاه نانو انجام شده و قبل از پایان سال جاری آزمایشگاه تجهیز کامل می شود.