آرشیو پنجشنبه ۱۹ امرداد ۱۳۸۵، شماره ۱۰۲۷
بین الملل
۲۵
خواندنی ها

ترکیه فقیرترین کشور اروپا

ایرنا یک گزارش تحقیقی در میان 31کشور اروپایی نشان می دهد ترکیه که در روند همگرایی با اتحادیه اروپا قرار دارد، از نظر برابری قدرت خرید، فقیرترین کشور اروپا، ولی در همین حال از نظر هزینه از گران ترین کشورهای اروپایی است.

در سال 2005میلادی که میانگین درآمد سرانه در شاخص برابری قدرت خرید در بین 25کشور عضو اتحادیه اروپا 100واحد در نظر گرفته شده، در ترکیه 31واحد شد که کمترین درآمد سرانه در بین 31کشور مشمول این پژوهش است. این گزارش تحقیقی حاکی است، ترکیه از نظر نرخ کالاهای مصرفی و خدماتی از بسیاری از کشورهای اروپایی با اختلاف فاحشی گرانتر است.در این پژوهش میانگین نرخ خدماتی در کشورهای اتحادیه اروپا 100در نظر گرفته شده که با این شیوه محاسبه، نرخ خدمات در ترکیه 48واحد شد. در نرخ کالاهای مصرفی با در نظر گرفتن میانگین 100واحد در کشورهای اتحادیه اروپایی، این نرخ در ترکیه 83 واحد محاسبه شده است. بنابراین مردم ترکیه که درآمد سرانه آنها تنها 31 درصد درآمد سرانه کشورهای اروپایی است، برای کالاهای مصرفی برابر 83 درصد شهروندان اروپایی هزینه می کنند.

در این پژوهش نرخ برخی از کالاهای خدماتی در ترکیه با کشورهای اروپایی نیز مقایسه شده است. به عنوان نمونه نرخ مکالمات تلفنی که در کشورهای اروپایی 100واحد است در ترکیه 101 واحد، نرخ انرژی 79 واحد، حمل و نقل 69 واحد و هزینه های فرهنگی و تفریحی 59 واحد است.