آرشیو شنبه ۲۱ امرداد ۱۳۸۵، شماره ۱۰۲۸
نگاه سوم
۳۱

نمایشگاه کاریکاتور هولوکاست موزه فلسطین را بازگشایی می کند

سه روز دیگر موزه هنرهای معاصر فلسطین با در اختیار داشتن 65 اثر هنری، به شکل رسمی آغاز به کار می کند و دبیرخانه دایمی دوسالانه های هنری جهان اسلام خواهد شد.

مدیر موزه هنرهای معاصر فلسطین بااعلام این خبر گفت: این موزه روز دوشنبه 23 مردادماه با برپایی نمایشگاه کاریکاتور «هولوکاست» بازگشایی می شود.

محبوبه پلنگی که مسوولیت دبیرخانه دوسالانه های جهان اسلام را نیز برعهده دارد، توضیح داد: این دبیرخانه در بخش های نقاشی، پوستر، تصویرگری، مجسمه و عکاسی جهان اسلام در محل موزه هنرهای معاصر فلسطین مستقر خواهند شد.

وی گفت: ساختمان موزه هنرهای فلسطین با زیر بنایی حدود 700مترمربع، طی موافقتنامه ای که در پی دستور مقام معظم رهبری به رییس جمهور و شهردار وقت تهران و نیز ریاست فرهنگستان هنر صورت گرفت، برای تاسیس نخستین موزه هنرهای معاصر فلسطین در جهان، در اختیار فرهنگستان هنر قرار گرفت.

وی افزود: پیش تر دو موزه هنر معاصر فلسطین، برای حفظ هویت آثار هنری فلسطینیان در لبنان و اردن تاسیس شده بود، اما اشغالگران رژیم صهیونیستی، برای از بین بردن هویت این مردم مسلمان، آنها را ازبین برده و ویران کردند.

او با یادآوری این که فرهنگستان هنر در سال 81 با حمایت دفتر مقام معظم رهبری و کمیته انتفاضه فلسطین در مجلس شورای اسلامی، نخستین بار نمایشگاهی از آثار هنرهای تجسمی فلسطینیان را با عنوان «هنر مقاومت» در موسسه صبا بر گزار کرد، افزود: آثار آن نمایشگاه مربوط به هنرمندان نسل اول فلسطین بودند و همان زمان تعدادی از میان آنها برای موزه هنرهای معاصر فلسطین خریداری شد.

موزه یادشده، 28فروردین، با هشت سالن نمایش آثار هنری، همزمان با برگزاری اجلاس بین المللی قدس و حضور سفیران کشورهای لبنان، اردن، فلسطین و... در ایران، با نمایش آثاری از هنرمندان فلسطینی در شاخه های نقاشی، گرافیک، پوستر، حجم و چیدمان، موقتا گشایش یافت، بخشی از این آثار مربوط به برگزیده های بخش فلسطین دوسالانه پوستر جهان اسلام بودند.

اکنون با برپایی نمایشگاه کاریکاتوری که خانه کاریکاتور ایران برگزار می کند، این موزه 23مردادماه جاری پس از حدود چهارماه بازگشایی می شود.