آرشیو شنبه ۲۱ امرداد ۱۳۸۵، شماره ۱۰۲۸
نگاه سوم
۳۱
بازار هنر

مناقشه بر سر «سیمای یک مرد» اثر ونگوگ

مهرداد گوران

نشریه «ساندی تایمز» اخیرا جنجال تازه ای به راه انداخته است.

منتقدان این نشریه می گویند تابلویی که با عنوان «سیمای یک مرد» در گالری ملی ویکتوریا نگهداری می شود و ارزش آن 25میلیون دلار است، اثر ونسان ونگوگ نیست.

استدلال آنها این است که این تابلو امضای ونگوگ را ندارد در حالی که او همه آثار خود را امضا کرده است.تیم هیلتون، کارشناس آثار هنری می گوید: این تابلو به هیچ وجه ربطی به خلاقیت و نگاه هنری ونگوگ ندارد و بدون تردید کار او نیست.

از نظر هیلتون، تابلوی «سیمای یک مرد» اثر یک هنرمند جوان است و حتی تقلیدی از آثار ونگوگ هم نیست اما به او نسبت داده شده است.با این حال مدیران گالری ملی ویکتوریا (NGV) همچنان معتقدند که این تابلو اثری غیرمتعارف از نقاش هلندی است و مربوط به زمانی می شود که ونگوگ سبک های مختلف نقاشی را تجربه می کرد. یعنی سال های 1886 و 1887. از نظر سبکی میان این تابلو و تابلوی «یک جفت پوتین» دیگر اثر معروف و مهم ونگوگ شباهت ساختاری وجود دارد.حتی نحوه رنگ گذاری آنها و چگونگی استفاده از رنگ های تیره، شبیه هم است. در واقع ونگوگ بعد از خلق این چند تابلو که عمدتا با رنگ های تیره کار شده اند، به سمت استفاده از رنگ های روشن و ترکیبی حرکت کرد که تبلور آن را می توانیم در نقاشی های پایان دهه 1880 او ببینیم.این تابلو را نخستین بار یک روزنامه دار استرالیایی به نام سرکیت مردوک در سال 1939 خریداری کرد.

در سال 1940 گالری ملی ویکتوریا آن را با چند صد پوند خرید و به این ترتیب صاحب آن شد.اکنون تردید در مورد خالق این تابلو، احتمالا بر قیمت آن تاثیر خواهد گذاشت و مدیران NGV هرگز حاضر نیستند چنین تردیدی را بپذیرند اگرچه آنها از کارشناسان خواسته اند دلایل موافقت و مخالفت خود را رسما با مدیریت این گالری در میان بگذارند تا سیمای حقیقت آشکار شود.