آرشیو سه‌شنبه ۲۴ امرداد ۱۳۸۵، شماره ۲۵۰
اقتصاد - جهان
۱۸

روند ملی سازی صنایع نفت و گاز بولیوی تعلیق شد

آخرین نظرسنجی های انجام شده نشان می دهد محبوبیت رییس جمهوری بولیوی در این کشور رو به کاهش است

دولت بولیوی اعلام کرد که به دلیل فقدان منابع اقتصادی مورد نیاز شرکت نفت بولیوی (YPFB) روند ملیسازی صنایع نفت وگاز این کشور تا اطلاع ثانوی به تعلیق در آمده است.

به گزارش آسوشیتدپرس از لاپاز_ ملی سازی صنایع نفت و گاز بولیوی تا زمان تجدید ساختار ملی نفت این کشور به تعویق افتاده است زیرا این شرکت هم اکنون فاقد اعتبارات و ظرفیت عملیاتی لازم برای در اختیار گرفتن تولید شرکت های خارجی در بولیوی است.

وزارت انرژی بولیوی روز جمعه با انتشار _بیانیه ای اعلام کرد که تاثیر کامل ملی سازی صنایع نفت وگاز به طور موقت به تعلیق در می آید. بر اساس این گزارش، هنگامی که _اوو مورالس رییس جمهوری بولیوی در تاریخ اول ماه مه 111 اردیبهشت) صنایع نفت و گاز این کشور را ملی اعلام کرد، خواستار تجدید ساختار شرکت ملی نفت این کشور ظرف مدت 60 روز و تبدیل آن به شرکتی شفاف و کارآمد و اداره و کنترل آن به شیوه ای اجتماعی شد.

وزارت انرژی بولیوی برنامه هایی در زمینه نوسازی شرکت ملی نفت این کشور اعلام کرده است. این شرکت در سال 1997 به طور جزیی خصوصی شد، اما در سال 2004 بار دیگر ملی شد.

این در حالی است که شرکت دولتی نفت بولیوی از بانک مرکزی این کشور درخواست 180 میلیون دلار اعتبار برای کمک به در اختیار گرفتن کنترل کامل تاسیسات تولیدی شرکت های خارجی در بولیوی را مطرح کرده است.

در همین حال، به گزارش ایلنا به نقل از آسوشیتدپرس، آخرین نظرسنجی های انجام شده نشان می دهد که محبوبیت رییس جمهوری بولیوی در این کشور رو به کاهش است.

آسوشیتدپرس گزارش داد: «طبق نظرسنجی مؤسسه «آپویو» اکنون 68 درصد از مردم بولیوی از «اوو مورالس» رییس جمهوری کشورشان حمایت می کنند که این رقم در مقایسه با ماه گذشته میلادی هفت درصد کاهش داشته است.»

بنابراین گزارش، میزان مخالفان مورالس نیز به 24 درصد رسیده است و این درحالی است که این میزان در ماه گذشته 20 درصد بوده است. در ماه مه سال جاری میلادی 81 درصد از مردم بولیوی از سیاست های مورالس حمایت می کردند. اوو مورالس در دسامبر سال 2005 میلادی با کسب 72/53 درصد از آرا توانست سکان هدایت بولیوی را به دست بگیرد.