آرشیو یکشنبه ۲۹ امرداد ۱۳۸۵، شماره ۵۹۴۲
صفحه اول
۱

حشمت الله فلاحت پیشه:برای حل پرونده هسته ای مسیر دیپلماسی را تقویت کنیم

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس، تصریح کرد: باید برای حل پرونده هسته ای کشورمان مسیر دیپلماسی را که در حال حاضر به یک کوره راه تبدیل شده، تقویت کنیم.

حشمت الله فلاحت پیشه، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، در گفتگو با ایسنا، با بیان این که در حال حاضر پرونده هسته ای ایران دو مسیر در پیش رو دارد، گفت: مسیر اول، مسیر خشونت آمیزی است که آمریکا آن را در شورای امنیت دنبال می کند و متاسفانه تاکنون کشورهای عضو شورای امنیت را با خود همراه کرده است.

وی ادامه داد: مسیر دیگر مسیر دیپلماسی است و مشخصا جمهوری اسلامی طالب این مسیر بود، یکسری کشورهای دیگر در دنیا نه به خاطر ایران بلکه به خاطر بحرانی شدن اوضاع منطقه ای و بین المللی و برای جلوگیری از سیاست های میلیتاریستی آمریکا نیز دنبال آن بودند که البته این مسیر در حال حاضر ضعیف شده و به یک کوره راه تبدیل گشته است.

نماینده مردم اسلام آباد غرب، با اشاره به این که ایران اعلام کرده پاسخ بسته پیشنهادی را 31 مرداد ماه می دهد اما در قطعنامه شورای امنیت تعلیق تا نهم شهریور آمده است، گفت: این فرجه نشان دهنده این است که شاید می خواهند فعلا باب دیپلماسی را باز گذارند و نوع پاسخ ایران می تواند تاثیر بر تقویت یا عدم تقویت دو مسیر داشته باشد. به اعتقاد وی، باید پاسخ بسته پیشنهادی را با علم به این قضیه بدهیم که راه دیپلماسی تقویت شود.

فلاحت پیشه با تاکید بر پاسخ دادن ایران به بسته پیشنهادی در تاریخی که اعلام شده، خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم در مسیر دیپلماسی به نوعی بین اعضای شورای امنیت شکاف ایجاد کنیم، رای برای اعضای شورا وحی منزل نیست و در قطعنامه میزان اجماع یا تعلل اعضا بر اجرای آن تاثیر خواهد گذاشت.