آرشیو دوشنبه ۳۰ امرداد ۱۳۸۵، شماره ۲۵۵
هنر
۱۴

شعبان جعفری فیلم شد

هم زمان شدن درگذشت شعبان جعفری با سالگرد دیگری از کودتای 28 مرداد برای بسیاری می تواند بازی دیگر از قدرت تاریخ باشد.

شعبان جعفری از بازیگران اصلی وقایع کودتای 28 مرداد بود. او صبح روز 28 مرداد 1385 در سن 85 سالگی در بیمارستان شهر تارزانای کالیفرنیا درگذشت.

او به همراه جمعی از چماقداران علیه دولت مصدق وارد عمل شدند و شاه را دوباره به کشور ایران بازگرداندند. با این اتفاق آخرین زمزمه های ورود دموکراسی در ایران خاموش شد.

زندگی شعبان جعفری تاکنون بارها موضوع کتاب ها و فیلم ها شده است.4 سال پیش کتابی درباره زندگی شعبان جعفری منتشر شد که البته با اصلاحات و ممیزی های فراوان امکان چاپ گرفت. این کتاب برای 7 بار تجدید چاپ شده است.

زنده یاد علی حاتمی در سریال هزاردستان به ترسیم بخشی از زندگی و فعالیت شعبان جعفری پرداخت. بخشی از این سریال عصر روز جمعه هم زمان با روز 28 مرداد از شبکه اول صداوسیما به نمایش درآمد. «کمیته مجازات» نامی بود که بر این فیلم گذاشته شده بود. محمدعلی کشاورز ایفاگر نقش شعبان جعفری در سریال و این فیلم بود.

در واقع بیان زندگی این فرد می تواند بازگوکننده بخش هایی از تاریخ معاصر ایران باشد. اما اکنون فیلم دیگری نیز درباره زندگی شعبان جعفری درحال ساخت است فیلمی که به نظر می آید قصد دارد واقعیت را آن چنان که شعبان جعفری دوست داشته است بیان کند. به گزارش خبرگزاری ها، برای این فیلم نام «آخر خط» برگزیده شده است چرا که شعبان جعفری گفته است: «این جا دیگر آخر خط است.»

کارگردان این اثر درباره نقش جعفری در رویدادهای 28 مرداد به کرات و ساعت های طولانی با او صحبت کرده است. از آن جا به این نتیجه رسیده است که جعفری یک مخالفت علنی به صورت برنامه ریزی شده با مصدق نداشته است.

کارگردان این اثر که یک ایرانی است فعالیت های شعبان جعفری را به دلیل علاقه مفرطش به شاه دانسته و گفته است: «او در قلبش، به عنوان یک سمبل مملکت، یک شاه وجود داشته است وقتی دید شاهش را دارند بیرون می کنند، خلقش تنگ شده است.»

به نظر می رسد کارگردان اثر این استدلال را پذیرفته و فیلم را بر مبنای آن ساخته است.

سازنده فیلم درصدد بود تا ساخت اثر در زمان شعبان جعفری به پایان برسد و امکان نمایش آن فراهم شود. اتفاقی که ممکن نشد و اینک قرار است برگ آخری نیز به آن اضافه شود.