آرشیو پنجشنبه ۲‌شهریور ۱۳۸۵، شماره ۲۵۷
صفحه آخر
۲۰
شفای امروز

کجاها شنا نکنیم

یکی از تفریحات رایج در زمان مسافرت شنا کردن است و بسیاری از مواقع افراد در زمان مسافرت به آب هایی وارد می شوند که از کیفیت بهداشتی آن ها مطلع نیستند و به این ترتیب خود را در معرض ابتلا به بیماری های گوناگون قرار می دهند.شمار زیادی از عفونت ها (عفونت های پوست، گوش، چشم، تنفسی، سیستم اعصاب مرکزی و گوارشی) با شنا کردن در دریاچه ها و حتی اقیانوس در ارتباط هستند.

حتی استخرهایی که به نظر می رسد،آب آن ها بهداشتی است هم ممکن است که باعث بروز بیماری در افراد شوند. آب ممکن است با آلوده کننده های محیطی سایر انسان ها، حیوانات، وزش باد و خرابی دستگاه های تصفیه کننده، یا ورود ضایعات و زباله ها آلوده شود و حتی اگر رنگ آن زلال باشد هم ممکن است شمار زیادی باکتری و تک یاخته بیماری زا در آب وجود داشته باشد.خوردن آب غیربهداشتی در زمان شنا یکی از شایع ترین علت بیماری های ناشی از شنا کردن است. تنها آب استخرهایی که با ترکیبات کلر ضدعفوی شده باشد و وزن مخصوص و PH آن ها تغییر چندانی نکرده باشد برای شنا کردن مناسب هستند. البته این نکته را هم به خاطر داشته باشید که برخی میکروب ها (کریپتوسیودیم، ژیاردیا، هپاتیت A و نورو ویروس ها) نسبت به غلظت بالای کلر هم مقاوم هستند و برای همین شناگران بهتر است همیشه و همه گاه از بلعیدن آبی که در آن شنا می کنند،پرهیز کنند.در برخی مناطق آفریقا و جنوب شرق آسیا، بیماری کشنده مننگو آنسفالیت ممکن است از راه شنا در دریاچه ها و رودخانه ها به فرد انتقال پیدا کند برای همین فرد اگر بخواهد در این گونه مکان ها شنا کند،حتماباید مانع از ورود آب به داخل بینی یا دهان خود شود.

شنا کردن در آب هایی که در معرض تماس با مواد شیمیایی هستند نیز ممکن است باعث بروز واکنش هایی در پوست و چشم و حتی بروز آلرژی های شدید تنفسی یا واکنش های عصبی شود.