آرشیو پنجشنبه ۲‌شهریور ۱۳۸۵، شماره ۲۵۷
جهان سیاست
۱۹

جورج بوش: تا وقتی من رییس جمهورم در عراق می مانیم

ایسنا- خبرگزاری فرانسه گزارش داد، در شرایطی که کمتر از سه ماه دیگر رای دهندگان آمریکایی سرنوشت کنگره کشورشان را رقم خواهند زد، جورج بوش، رییس جمهور آمریکا در برابر کاندیداهای انتخاباتی که عمدتااز اعضای حزب اپوزیسیون دموکرات هستند، از مواضع خود دفاع کرد. دموکرات ها خروج فوری نظامیان آمریکایی را از عراق خواستار شده اند. بوش طی کنفرانسی خبری اظهار کرد: «هر رد و نشانه ای که حاکی از خروج ما پیش از پایان ماموریت مان باشد به بیان ساده باعث جسارت بیش تر تروریست ها خواهد شد. ما قرار نیست از عراق خارج شویم، دست کم تا زمانی که من رییس جمهورم این کار صورت نخواهد گرفت. ترک عراق اشتباهی فاحش است.»

این در حالی است که جمع کثیری از سیاستمداران و مفسران سیاسی که زمانی از بوش حمایت می کردند به جرگه کسانی پیوسته اند که به دیده تردید به جنگ در عراق می نگرند. جنگی که میلیاردها دلار هزینه در برداشته و بیش از 600ر2 سرباز آمریکایی را نیز به کام مرگ کشانده است.والتر جونز، عضو جمهوری خواه مجلس نمایندگان آمریکا که پیش تر به دسته موافقین بوش تعلق داشت، در ژوئن 2005 تغییر موضع داد و پس از آن از رییس جمهور کشورش مصرانه خواست تا جدول زمانی را برای خروج سربازان از عراق تعیین کند.مایکل فیتز پاتریک، دیگر نماینده مجلس نمایندگان که از طرح تهاجم به عراق در سال 2003 حمایت کرده بود، رقبای دموکرات و نیز جورج بوش را افراطی خوانده است. در بیانیه فیتز پاتریک که در روزنامه واشنگتن پست منتشر شده، آمده است: فیتز پاتریک عضو کنگره به هر دو جناح افراط گرا نه می گوید: «هم به استراتژی پایداری در جنگ از سوی بوش و هم به سیاست شانه خالی کردن از سوی دموکرات ها.»

کریستوفر شایز، جمهوری خواه میانه رویی که از اعمال زور جهت سرنگون ساختن رژیم دیکتاتوری صدام حمایت کرده بود، هفته گذشته به روزنامه واشنگتن پست گفت که پیشنهاد تعیین جدول زمانی خروج سربازان آمریکایی از عراق را مطرح خواهد کرد.

چندی پیش در یکی از مهم ترین مبارزات انتخاباتی میان جمهوری خواهان و دموکرات ها، یک کاندیدای تازه وارد دموکرات برای احراز کرسی سنا در ایالت کنتیکات سناتور جو لیبرمن را که حامی جنگ در عراق بود شکست داد.