آرشیو پنجشنبه ۲‌شهریور ۱۳۸۵، شماره ۲۵۷
جهان سیاست
۱۸

عراق با بحران کمبود انرژی روبه رو شد

فارس- خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد، در پی اعتصاب کارگران صنعت نفت عراق برای افزایش حقوق و مزایا، این کشور با بیش تر ین میزان کمبود انرژی پس از سرنگونی رژیم صدام در سال 2003 میلادی تا کنون روبه رو شده است.

بیش از 350 نفر از کارگران شرکت نفت بصره و 200 نفر از کارگران شرکت نفت ناصریه در اعتراض به وضعیت حقوق و دستمزد، از صبح روز سه شنبه تاکنون دست به اعتصاب زده اند.

کارگران خواستار افزایش حقوق و مزایا و همچنین دریافت بخشی از سود شرکت هستند. حقوق کارگران صنعت نفت عراق هم اکنون بین 130 تا 280 دلار اعلام شده است.

عاصم جهان، سخنگوی وزارت نفت عراق ضمن ابراز نگرانی از اعتصاب کارگران در این دو شرکت نفتی، تاکید کرد: «در حالی که کشور از کمبود انرژی رنج می برد، این اعتصاب می تواند اوضاع را وخیم تر از قبل کند. بدون شک عراق با کمبود شدید فرآورده های نفتی روبه رو خواهد شد.»

عراق که سومین ذخایر بزرگ نفت خام جهان را در اختیار دارد به علت کمبود ظرفیت پالایشگاهی، با بحران انرژی روبه رو است و هر سال میلیاردها دلار صرف واردات فرآورده های نفتی می کند.

سه پالایشگاه بزرگ نفتی عراق به نام های دوره، بیجی و شعیبع هم اکنون با 50 درصد ظرفیت خود مشغول به کار هستند و روزانه حدود 350 هزار بشکه انواع فرآورده های نفتی تولید می کنند.