آرشیو پنجشنبه ۲‌شهریور ۱۳۸۵، شماره ۲۵۷
جهان سیاست
۱۸

به دلیل حملا ت شبه نظامیان رخ داد: خسارت 7/4 میلیارد دلاری به صنعت نفت نیجریه

رییس جمهوری نیجریه در نامه ای به سنای این کشور خواستار استفاده از 4/7 میلیارد دلار از صندوق ذخیره نفتی این کشور برای جبران خسارات کاهش تولید نفت به دلیل حمله شبه نظامیان به صنایع نفتی نیجریه شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز از ابوجا «اولسگان اوباسانجو»دراین نامه اعلام کرده است، تولید نفت نیجریه اکنون به دو میلیون بشکه در روز رسیده که 600 هزار بشکه در روز نسبت به میزان پیش بینی شده در بودجه این کشور، کاهش نشان می دهد. بودجه نیجریه برای سال جاری براساس 35 دلار برای هر بشکه و صادرات 2/5 میلیون بشکه نفت در روز، پیش بینی شده بود. این درحالی است که هر گونه درآمد ناشی از بهای نفت بیش از میزان تعیین شده، به صندوق ذخیره ویژه ای موسوم به «مازاد خام» واریز می شود.

در نامه رییس جمهوری نیجریه نسبت به تصویب فوری این بودجه از سوی سنا تاکید شده است.

اوباسانجو افزودکه وی خواهان تحقق کامل بودجه سال مالی 2006 بود و باید بودجه مازاد به سه قشر دولت به شیوه عادی و معمولی اختصاص یابد.

کاهش 25 درصدی تولید نفت خام نیجریه به دلیل حملات نظامی اخیر در دلتای «نیجر» و نشت یک خط لوله در این منطقه در هفته های اخیر، اعلام شده است.

این گزارش حاکی است: «نظامیان ناراضی در دلتای جنوبی نیجر از ابتدای سال جاری عملیات آشوبگرانه علیه کارگران شرکت های نفتی خارجی و تاسیسات آن ها را شدت بخشیده اند. در این حملات دست کم 35 کارگر نفتی خارجی ربوده شدند، اما بعد از مدتی بدون آسیب رها شدند.» نیجریه در سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) عضویت دارد و هشتمین صادرکننده بزرگ نفت جهان است. این کشور همچنین تبدیل شدن به بزرگ ترین صادرکننده ال ان جی جهان در سه سال آینده را هدف خود قرار داده است. ذخایر گازی اثبات شده این کشور حدود 158 تریلیون فوت مکعب (4/474 تریلیون متر مکعب) برآورد می شود که یک سوم مجموع ذخایر گاز آفریقا است. نیجریه هم اکنون به دلیل نداشتن زیرساخت های لازم برای استفاده یا صدور گاز، روزانه حدود 2/7 میلیون فوت مکعب گاز (معادل 40 درصد گاز تولیدی) را بدون استفاده می سوزاند.