آرشیو پنجشنبه ۲‌شهریور ۱۳۸۵، شماره ۲۵۷
بازار سرمایه
۹

ایرانیان شطرنج باز

تالار در دو دقیقه

پس از اعلام نظر ایران در رابطه بسته تشویقی، بازارهای مالی روز آرامی را پشت سر گذاشتند. نفت پس از چند سنت رشد متوقف شده و طلا تقریباشرایط مشابهی داشت.

اکثر تحلیل گران مهم ترین عامل در رونق یا رکود بازارهای مالی را تصمیمات ایران و چگونگی برخورد قدرت های بزرگ جهان با آن می دانند.

اما نکته حایز اهمیت در خبرها اعلام فراخوان اجباری نیروهای ذخیره آمریکا برای اعزام به افغانستان و عراق بود. ظاهراآمریکا برای تامین 2500 نیروی نظامی در این مناطق به مشکل برخورد کرده است و دیگر نیروی ذخیره داوطلب کافی در این کشور جهت ادامه تجاوز وجود ندارد. بسیاری سایت های خبری بین المللی ایران را برنده این مذاکرات می دانند و ایرانیان را سیاستمدارانی هوشمند توصیف کردند. در یکی از این وب سایت ها نوشته بود: _«در حالی که آمریکا مشغول بازی پوکر (poker) در خاورمیانه بود، ایران بازی شطرنج خود را به خوبی بازی کرد.»بازار سهام تهران هم نشان از اطمینان سرمایه گذاران به سرنوشت مذاکرات داشت.

چهارشنبه یک روز میان تعطیل بود ولی با این وجود روند بازار مثبت ماند و حجم معاملات هم خوب بود. از بیش ترین سهامی که در این روز مورد توجه بودند می توان به صندوق بازنشستگی با معاملات 764ر191ر7 سهم اشاره کرد. خرید این مقدار سهام جای سوال داشت.شنیده ها حکایت از آن دارد که چند طرح این شرکت سرمایه گذاری در حال به بهره برداری رسیدن است که شاید یکی از آن ها یک طرح پتروشیمی باشد.سرمایه گذاری مسکن هم باز صف خرید شد و پس از عرضه یک میلیون سهم، ششصد هزار سهم نیز در صف خرید آن ماندند. عده ای نیز مجددااقدام به خرید فرآوری مواد معدنی کردند و این سهم با رشد قیمت مواجه شد. در بازار شایع شده بود کالسیمین با قیمت خیلی بالا باز خواهد شد (شاید 500ر2 تومان) بنابراین قیمت فرآوری مواد معدنی تحت تاثیر آن قرار خواهد گرفت.گل گهر هم پرخریدار بود، صحبت از قیمت 400ر2 تومانی آن پس از تعدیل است. گروه های خودرویی و بانک پارسیان همچنان صف های خرید میلیونی داشتند. تراکتور متوقف شد ولی تاید واتر بیش تر از روزهای پیش مورد توجه بود.در این روز سهام 132 شرکت مورد معامله قرار گرفت که 18 شرکت بدون تغییر قیمت، 71 شرکت با افزایش و 43 شرکت با کاهش قیمت مواجه شدند.