آرشیو یکشنبه ۵‌شهریور ۱۳۸۵، شماره ۵۹۴۷
بین الملل
۲۱

جو سازی تازه علیه برنامه هسته ای ایران

در ادامه جوسازی علیه برنامه صلح آمیز هسته ای ایران، مقامات توکیو از دستگیری رئیس یکی از شرکت های تولیدکننده ژاپنی به اتهام صادرات تجهیزات و قطعات با کاربری هسته ای به ایران، خبر دادند.

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس از توکیو، دستگیری این فرد در بحبوحه گزارش هایی صورت گرفته که در آن، این شرکت به تامین برنامه هسته ای ایران متهم شده است. به گفته “هیرواوکی موراکامی” یکی از مقامات وزارت بازرگانی ژاپن، پلیس پایتخت، “کانزوساکو تزوکا” رئیس شرکت “میتوتویو” ژاپن و چهار نفر دیگر از مدیران و کارمندان اجرایی را به اتهام نقض قانون کنترل تجارت خارجی دستگیر کرده است.

میتوتویو که در غرب توکیو واقع است، متهم است که در سال 2001 دو دستگاه اندازه گیری پیشرفته را که می تواند در زمینه تسلیحات هسته ای نیز کاربرد داشته باشد، به شعبه این شرکت در مالزی داده و همچنین تجهیزات مشابهی را به شرکتی فروخته که با برنامه هسته ای ایران از طریق شرکت ایرانی فعال در توکیو، رابطه داشته است.

در این گزارش به این که آیا ایران از این تجهیزات دربرنامه هسته ای خود استفاده کرده، اشاره ای نشده است.

خبرگزاری کیودوی ژاپن نیز ادعا کرد تاجر مذکور ابزار اندازه گیری پیشرفته را که می تواند در زمینه ساخت سلاح به کار رود، به سپاه پاسداران و وزارت دفاع ایران بین سال های 1984 تا 1992 فروخته است.

پیشتر نیز در آستانه نشست های شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی، اخباری جنجالی علیه پرونده هسته ای ایران، منتشر می شد تا عملا فضای این نشست ها تحت تاثیر عوامل غیر تخصصی قرار گیرد.

در شرایطی که پرونده هسته ای جمهوری اسلامی ایران بار دیگر در صدر اخبار روز جهان قرار گرفته است، طرح این گونه مسایل با هدف تاثیر گذاری غیر حرفه ای بر این پرونده صورت گرفته است.