آرشیو دوشنبه ۶‌شهریور ۱۳۸۵، شماره ۵۹۴۸
بین الملل
۲۱

فشار واشنگتن بر بانک های جهان برای تحریم ایران

بخش سیاسی خارجی:

امریکا بر بانکهای جهانی فشار می آورد تا همکاری با ایران را تحریم کنند. به گزارش خبرگزاری آفتاب، مناقشه هسته ای ایران و ایالات متحده با اقدام کاخ سفید برای تحت فشار گذاشتن موسسات مالی جهان برای قطع هر نوع ارتباط با تهران وارد مرحله تازه ای شده است. وزارت خزانه داری آمریکا در آخرین دور از سیاست های خصمانه دولت این کشور به بانک های خارجی که با ایران همکاری می کنند هشدار داده است که هر نوع ارتباط مالی خود با تهران را قطع کنند. هشدار معاون وزیر خزانه داری آمریکا در حالی است که دو روز قبل سخنگوی این نهاد نیز با اظهاراتی مشابه گفته های «استوارت لوی»، همکاری مالی با تهران را با همکاری های گذشته بانک های سوئیس با آلمان نازی مقایسه کرده بود! شبکه خبری بی بی سی در گزارشی با اشاره به این هشدار می افزاید: وزارت خزانه داری آمریکا به بانک های معتبر خارجی هشدار داده است همان طور که بانکهای سوئیسی از معاملات گذشته خود با آلمان نازی شرمسار شده اند، بسیاری از موسسات مالی خارجی که با ایران ارتباط دارند نیز باید نگران اعتبار آینده خود باشند.

استوارت لوی همچنین مدعی شده است که اکنون بسیاری از بانک ها و موسسات مالی جهان به دلیل رفتار تهران در ادامه همکاری با این کشور دچار تردیدهایی جدی شده اند!

در شرایطی که به نظر می رسد اعمال تحریم های گسترده علیه ایران به دلیل مخالفت روسیه و چین، عملا امکان پذیر نیست آمریکایی ها به باور کارشناسان منطقه ای هدف اصلی خود را تحریم های حداقلی، مانند تحریم مالی، قرار داده و می کوشند با زمینه سازی برای اعمال آن، شرایط را برای گسترده تر و اثر بخش تر کردن این تحریم ها فراهم کنند.

تهران نیز در نقطه مقابل با پیش بینی چنین تحرکات خصمانه ای از سوی کاخ سفید از مدت ها پیش بخش عمده ای از ذخایر ارزی خود را از کشورهای اروپایی به آسیای جنوب شرقی منتقل کرده و بدین ترتیب به مقابله با طرح آمریکا برای تحریم مالی کشور برخاسته است.